גנטיקה

הערכה שגרתית במרפאה אינה מספקת לאבחנה מוקדמת של אוטיזם (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-IMFAR)

מתוצאות מחקר חדש שהוצגו במהלך הכנס השנתי ה-12 מטעם ה-IMFAR (International Meeting for Autism Research) עולה כי ביקור בן עשר דקות במרפאה אינו מספיק להערכה מדויקת של פעוטות עם סימנים מוקדמים של הפרעות מהספקטרום של אוטיזם.

החוקרים מסבירים כי הרופאים זוכים לתמונת חטף בת עשר דקות, מתוך הערכה מקיפה יותר. עם זאת, מהממצאים עולה כי בהערכה קצרה בת עשר דקות של פעוטות עם סימנים מוקדמים של הפרעות מהספקטרום של אוטיזם ניתן לזהות סימנים חריגים, אך במרבית המקרים ההתנהגות סווגה כדי שגרתית. לכן, במידה והרופא יכול להקדיש רק דקות מעטות עם הילד, הסיכוי לזיהוי הסימנים המטרידים אינו גבוה.

במסגרת המחקר גייסו החוקרים שלוש קבוצות ילדים בגילאי 15-33 חודשים. קבוצה אחת כללה ילדים עם סימנים מוקדמים להפרעות מהספקטרום של אוטיזם; הקבוצה השנייה כללה ילדים עם חשד לעיכוב בשפה והקבוצה השלישית כללה ילדים עם התנהגות תקינה.

לאחר מכן החוקרים שאלו מומחים לאוטיזם לצפות בסרטונים בני עשר דקות של ADOS (Autism Diagnostic Observation Schedule), כולל עשר דקות בתחילת ההערכה לפני שהילד התרגל למצב החדש, ועשר דקות נוספות לאחר שלושים דקות, להערכת ההתנהגות של הילד לאחר שהתרגל למקום בו היה.

במהלך הסרטונים בני עשר דקות, מומחים בחנו את הכישורים החברתיים, כישורי התקשורת והמשחק, במטרה להעריך את האינטראקציה של הילדים. בתום כל סרטון, המומחים נשאלו אם על בסיס התצפית בלבד הם היו מפנים את הילד להערכה לאוטיזם.

עם המידע הנ”ל בלבד, הרושם של המומחים היה שגוי ב-39% מהמקרים של הפרעות מהספקטרום של אוטיזם. הרושם הקליני היה שגוי ב-25% מהפעמים בקבוצת הילדים עם חשד לעיכוב בתפקודי שפה, ובילדים עם התפתחות תקינה הרושם הקליני היה שגוי ב-11% מהזמן.

החוקרים מסבירים כי אבחנה של אוטיזם הינה תהליך מורכב, אך במידה והרופאים רואים במהלך היום התנהגות תקינה או שאינם נתקלים לעיתים קרובות בהתנהגות חריגה, הם לא יפנו את הילד להתערבות מוקדמת או הערכה נוספת, עם סיכוי לדחיית הטיפול במהלך תקופת רגישה במהלך חיי הילד.

מתוך הכנס השנתי מטעם ה-IMFAR

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה