רמות PSA לאחר טיפול הורמונלי מהוות מדד הישרדות טוב/מאת ד”ר גרינשטיין עורך אורולוגיה

רוב החולים הסובלים משאת הערמונית עם גרורות בעצמות יטופלו הורמונלית. המאמר חשוב כי הוא מלמד כי לפי תגובת ה PSA כ  7 חודשים לאחר תחילת הטיפול ניתן לנבא את ההשרדות בחיים. המסקנה מבוססת על חולים שהשתתפו במחקר בנושא של טיפול הורמונלי לסירוגין בחולים עם גרורות בעצמות.

חולים בשלב של גרורות (D2) שלא טופלו הורמונלית עם רמות PSA מעל 5 ng/mL נכללו המחקר. כל קבוצת החולים טופלה 7 חודשים ב Goserelin  .Bicalutamid אותם חולים שבחודש 6 ו7 ירדו לרמות PSA של ng/mL 4 ופחות חולקו אקראית להמשך טיפול הורמונלי קבוע או לטיפול לסירוגין.

לאחר 7 חודשי טיפול 965 חולים מ 1,395הגיעו ל ערכים של PSA נמוך מ  ng/mL 4.

675 (48%) ירדו לערכים של PSA נמוך מ  ng/mL 0.2.

בתקופת המעקב הסתבר כי ההישרדות הממוצעת בחיים לחולים עם PSA גבוה מ 4 ng/mL היה רק 13 חודש. לחולים עם PSA נמוך מ 4 ng/mL  וגבוה מ  0.2ההיותרות בחיים עלתה ל 44 חודשים ובאלו עם PSA שווה או נמוך מ 0.2 ng/mL ההיותרות בחיים הייתה כ 75 חודשים.

במחקר הסתבר כי רמת PSA גבוה לפני הטיפול, גיל צעיר, מצב תפקודי, שינויים במשקל, כאבי עצמות וגליסון > 8  היו קשורים לכישלון להגעה ל PSA המאפשר הכללה במחקר.

הישרדות בחיים הייתה טובה יותר בחולים עם רמות PSA התחלתיות נמוכות יותר, מצב תפקודי טוב, ללא שינויים במשקל, ללא כאבי עצמות, ללא גרורות באבנים אחרים מלבד עצמות,  וללא מעורבות קישרי לשד, וגליסון < 7.

כך שלסיכום מסתבר כי לחולים בהם רמות PSA לאחר טיפול הורמונלי של 7 חודשים יורדים  ל 0.2 ng/mL יש סיכויי הישארות בחיים טובה יותר.

Hussain M, Tangen CM, Higano C, Schelhammer PF, Faulkner J, Crawford ED, Wilding G, Akdas A, Small EJ, Donnelly B, MacVicar G, Raghavan D; Southwest Oncology Group Trial 9346 (INT-0162). Absolute prostate-specific antigen value after androgen deprivation is a strong independent predictor of survival in new metastatic prostate cancer: data from Southwest Oncology Group Trial 9346 (INT-0162).
J Clin Oncol. 2006 Aug 20;24(24):3984-3990.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה