אורולוגיה

עדכונים לרגל יום המודעות לסרטן הערמונית- ספטמבר 2013 : 22,000 גברים בישראל עם סרטן הערמונית (האגודה למלחמה בסרטן ומשה”ב)

האגודה למלחמה בסרטן ומשרד הבריאות מציינים את יום המודעות לסרטן הערמונית ב- 15.9.2013.

להלן כמה עדכונים שהועברו לתקשורת בנוגע לסרטן הערמונית בישראל:

ד”ר ליטל קינן בוקר סגנית מנהלת המרכז לבקרת מחלות במשרד הבריאות הציגה נתונים עדכניים של הרישום הלאומי לסרטן של משרד-הבריאות, ביחס לסרטן הערמונית: סרטן הערמונית הוא הסרטן השכיח ביותר בגברים בישראל (הראשון בשכיחותו בגברים יהודים, והשני בשכיחותו, אחרי סרטן הריאה, בגברים ערבים).

כיום חיים בישראל מעל 22,000 גברים שחלו אי פעם בסרטן הערמונית.

שיעורי ההיארעות :

בשנת 2010 אובחנו 2,557 חולים חדשים עם סרטן חודרני של הערמונית, מהם 2,314 יהודים (90%) , 123 ערבים (5%) ו-120 אחרים (נוצרים שאינם ערבים וכאלה ללא סיווג דת).

שיעורי ההיארעות המתוקננים לגיל של סרטן חודרני של הערמונית , היו במגמת עלייה מתחילת שנות ה-90 ,הגיעו לשיא בשנת  2007 , ירדו בשנים האחרונות והם מתייצבים. השיעור בגברים יהודים היה 52.3 למאה אלף בשנת 2000 ו-60.4 למאה אלף בשנת 2010.

שיעורי ההיארעות של סרטן חודרני של הערמונית עלו בעיקר בסוף שנות ה-80 ותחילת שנות ה-90 , מועד בו הפכה בדיקת    PSA לשכיחה וזמינה בישראל.

שיעורי תחלואה לפי גיל:

שיעורי ההיארעות של סרטן חודרני של הערמונית עולים החל מגיל 50 בכל קבוצות האוכלוסייה. בשנת 2010 עיקר התחלואה נצפתה בבני 65 שנים ומעלה. שיא התחלואה ביהודים הוא בקבוצת הגיל 70-74, ובערבים בבני 75 ומעלה.

שיעורי תחלואה לפי מקום לידה:

בשנת 2010 לא היו הבדלים מהותיים בשיעורי ההיארעות המתוקננים לגיל של סרטן חודרני של ערמונית, בין קבוצות המוצא השונות בקרב יהודים. השיעור הגבוה ביותר נצפה בילידי אירופה-אמריקה (64.8 למאה אלף) והשיעור הנמוך ביותר , בילידי אסיה (57.9 למאה אלף).

שיעורי ההישרדות:

קיימת מגמה של עלייה בשיעור ההישרדות היחסי מסרטן הערמונית, וכיום שיעור ההישרדות היחסי ל-5 שנים הוא מעל 90%.

שיעורי התמותה:

סרטן הערמונית הוא הסרטן הרביעי בשכיחותו כגורם תמותה בגברים בישראל, אחרי סרטן הריאה, סרטן המעי הגס והחלחולת, וסרטן הלבלב.

בשנת 2010 נפטרו בישראל 380 גברים מסרטן חודרני של הערמונית, מהם 348 (91.6%) יהודים.

שיעורי התמותה המתוקננים לגיל של סרטן חודרני של הערמונית נמצאים במגמת ירידה בשנים האחרונות  בקרב גברים יהודים: בשנת 2000 שיעור התמותה היה 8.53 למאה אלף, בהשוואה לשנת 2010 , בה שיעורי התמותה היו 6.56 למאה אלף. גם בגברים ערבים ניכרת מגמת ירידה,עם התייצבות, בשנה האחרונה.

השוואה בינלאומית:

על פי נתוני הסוכנות הבינלאומית לחקר הסרטן  (IARC ) לשנת 2008, המשווה את שיעורי ההיארעות ושיעורי התמותה מסרטן הערמונית המתוקננים לגיל בישראל, בהשוואה  ל-20 מדינות עם השיעורים הגבוהים ביותר באירופה, עולה כי השיעורים בישראל נמוכים יחסית, ודומים לאלה שדווחו מאיטליה ומספרד.

פעילות האגודה למלחמה בסרטן בהקשר ליום המודעות:

האגודה למלחמה בישראל מקיימת כמידי שנה יום עיון בנושא סרטן הערמונית, לחולים, מחלימים ולבני משפחותיהם, ללא תשלום. יום העיון , מתקיים השנה ביום רביעי ה-11.9.13 ב”כפר המכביה” רח’ פרץ ברנשטיין 10 רמת גן. יום העיון , בו ישתתפו מיטב המומחים הרב- מקצועיים בתחום , יונחה על ידי ד”ר וילמוש מרמרשטיין, סגן מנהל המח’ האונקולוגית, מרכז רפואי סורוקה באר-שבע, ויו”ר האיגוד הישראלי לאונקולוגיה קלינית ורדיותרפיה.

האגודה למלחמה בסרטן מלווה את יום המודעות לסרטן הערמונית במסע הסברה ברדיו ובעיתונות, וממליצה לגברים מעל גיל 50, ולגברים בקבוצת סיכון, לפנות לרופא המטפל לקבלת ייעוץ.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה