כאב

הפרעה כימוסנסורית בחולי סרטן מביאה לירידה במשקל ובאיכות החיים (מתוך J Pain Symptom Manage)

מחקר חדש מצא, כי הפרעה כימוסנסורית בקרב חולים עם סרטן מתקדם קשורה בצריכת קלוריות נמוכה ובירידה במשקל ובאיכות החיים.

לדברי החוקרים, שינויים בפונקציות הטעם והריח דווחו בעבר בקרב חולי סרטן. על אף שחושים אלה ידועים כמושפעים במיוחד מכימותרפיה, מאפיינים רבים של פרספציה כימוסנסורית בחולי סרטן נותרו מעורפלים. בנוסף, חשיבות השינויים הכימוסנסוריים באטיולוגיה של תת תזונה אינה ידועה.

במטרה להעריך קשר זה, הוערכו תפקודי טעם וריח באמצעות שאלון מתוקף ב-66 חולים עם סרטן מתקדם, המקבלים טיפול פליאטיבי (הישרדות חציונית-7.4 חודשים). המשתתפים השלימו בנוסף רישום של צריכת מזון במשך שלושה ימים, על מנת להעריך צריכה תזונתית, ואת שאלון ה- Functional Assessment of Anorexia/Cachexia Therapy להערכת איכות החיים.

החוקרים מדווחים, כי ציוני התלונות הכימוסנסוריות הכוללים נעו בין 0 ל-14 בסקאלה בת 16 נקודות. 14% בלבד מהמשתתפים דיווחו על היעדר תלונות כימוסנסוריות מכל סוג שהוא, בעוד ש-86% דיווחו על דרגה מסוימת של אבנורמאליות כימוסנסורית.

התלונות השכיחות ביותר היו טעם רע פרסיסטנטי בפה, עיוות טעם, ורגישות מוגברת לריחות. חולים עם תלונות כימוסנסוריות קשות, הראו צריכת קלוריות נמוכה יותר באופן ניכר, שיעורים גבוהים יותר של ירידה במשקל, וציונים נמוכים יותר באיכות החיים בהשוואה לפרטים שסבלו מתלונות כימוסנסוריות קלות עד מתונות.

לסיכום, הפרעה כימוסנסורית קשה נותרת פרסיסטנטית מעבר לחלון התרפואיטי בחולים עם סרטן מתקדם, ומייצגת פקטור מרכזי הקשור בתת תזונה, דלדול ואיכות חיים ירודה.

לדברי החוקרים, מחקרים נוספים דרושים על מנת לזהות אסטרטגיות הולמות להקלת קבוצת תסמינים חשובה זאת, לקבוע האם התערבות תשפר את איכות החיים, ולהתאים תזונה לפרופיל הכימוסנסורי הייחודי לחולים עם סרטן מתקדם.

J Pain Symptom Manage 33, 2007: 156-165

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה