אי-הבנות נפוצות לגבי סטטינים (MDedge)

בכתבה ב- MDedge דנו באי-הבנות נפוצות לגבי סטטינים ותואר תיאור מקרה של מטופלת עם תסמונת כלילית חריפה וחשבה להפסיק את הסטטין בגלל תופעות לוואי. יהונתן ניסן משתף את המאמר בהמלצתו של פרופ’ אייל שוורצברג.

בכתבה ב- MDedge תוארה מטופלת אשר אושפזה עם תסמונת כלילית חריפה והחלה טיפול בסטטין, beta-blocker, אספירין ו-clopidogrel. לאחר השחרור, חוותה סחרחורת וכאבי חזה חוזרים ושקלה להפסיק את הסטטין מחשש לתופעות לוואי.

סטטינים אינם גורמים לכאבי שרירים ברוב המטופלים, למרות שזו תלונה נפוצה. מטה-אנליזה של 19 מחקרים גדולים הראתה שאחוז הדיווחים על כאבי שרירים היה דומה בין קבוצת הסטטין והפלצבו. סקר הראה ש-60% ממפסיקי הטיפול ו-25% מהמשתמשים הנוכחיים דיווחו על תופעות לוואי שריריות. מחקרי n-of-1 מקיפים מצאו שאין הבדל בציוני תסמיני השרירים בין תקופות הסטטין והפלצבו. בנוסף, מחקר נוסף מצא שהציון הממוצע לעוצמת התסמינים היה דומה בין חודשי הפלצבו והסטטין.

סטטינים אינם מזיקים לכבד כפי שחשבו בעבר. מחקר שכלל מעל 112,000 משתתפים הראה שאחוז בדיקות הכבד הלא תקינות היה דומה בין מטופלי pravastatin ופלצבו. מומחי כבד קבעו שעליות בטרנסאמינאזות הקשורות לסטטינים אינן מעידות על נזק לכבד. בנוסף, מחלת כבד כרונית ושחמת מפוצה אינן מהוות התוויית נגד לשימוש בסטטינים.

המאמר דן בשימוש בסטטינים למניעה ראשונית בקשישים מאוד. בעבר, לא הייתה תמיכה בכך בשל חוסר ראיות, שכן מבוגרים בשנות ה-80 לחייהם לא נכללו בניסויים קליניים. מחקר חדש מצא שבגילאי 75-84, סטטינים הפחיתו את הסיכון לאירועים קרדיווסקולריים ב-1.2% על פני 5 שנים, ובגילאי 85 ומעלה – ב-4.4%. לא נצפתה עלייה משמעותית בסיכון למיופתיות או בעיות כבד בשתי קבוצות הגיל.

 

לכתבה ב- MDedge

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה