עיניים

שיפור הראיה ב-Retinitis Pigmentosa באמצעות השתלת רשתית עוברית (Arch Ophthalmol)

חוקרים מדווחים כי חולה ב-retinitis pigmentosa, RP, חווה שיפור משמעותי בראיה לאחר שהושתל ביריעת רשתית עצבית עוברית עם אפיתל הפיגמט של הרשתית.

החוקרים ביצעו רת ההשתלה באישה בת 64 שנים הסובלת מ-RP, שחדות ראייתה בעין המטופלת עמדה על ערך של 20/800 לפני הטיפול.

חתיכת הרשתית שגודלה 1.5*3.1 ס”מ נלקחה מעובר בן 13 שבועות והוכנסה למרווח התת-רשתי מתחת ל-fovea. המנתחים השתמשו במכשיר מיוחד שתוכנן לשמירה על האוריינטציה הנכונה של יריעת הרשתית תוך גרימת טראומה מינימלית.

החוקרים מדווחים לאחרונה כי כשנה לאחר הניתוח, לא נצפו מבחינה קלינית או באמצעות אנגיוגרפיה בפלואורוסצאין, עטיפה בקפסולה של השתל, הרס רקמתי, או בצקת מקולרית המעידים על דחיה .

הופיעה עליה בנוגדנים נגד מולקולת ה-MHC1 כ-3 חודשים לאחר הניתוח, אך לא נוגדנים ספציפיים לתורם. החוקרים הבחינו גם כי הפיגמנטציה הכבדה של רקמת התורם נעלמה כעבור 3-6 חודשים לאחר ההשתלה.

אופטמלמוסקופיה באמצעות לייזר סורק הדגימה חדות ראיה של 20/400 כבעבור 6 חודשים ושל 20/160 כעבור 12 חודשים. בנוסף דיווחה החולה על תחושת שיפור סובייקטיבית. החוקרים מציינים כי כעבור שנתיים וחודשיים הצליחה החולה לקרוא ספרים המודפסים באותיות גדולות ואת הדפוס על-גבי המחשב, אך רק באמצעות העין שנותחה.

החוקרים מסכמים כי במחלות המשפיעות על אפיתל הפיגמנט ברשתית ועל תאי הפוטו-רצפטורים של הרשתית (כגון RP, דגרדציה של ה-macula הקשורה לגיל, דיסטרופית rod-cone, ומחלת Stargardt) עשוי להופיע רווח מתקבל על הדעת מסוג זה של השתלה בעתיד.

Arch Ophthalmol 2004;122:1159-1165.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה