אונקולוגיה

מחקר חדש במרכז הרפואי ת”א מצא כי שינויים גנטיים הם שגורמים לתופעות לוואי בקרב חולות סרטן שד

ד”ר עידו וולף: “לראשונה יש הסבר פיזיולוגי גנטי להופעת תופעות לוואי. בשלב הבא ניתן יהיה לפתח בדיקות פשוטות שיוכלו לחזות מי תסבול יותר מתופעות לוואי ואולי גם לפתח תרופות כנגד המנגנון שמצאנו”

שינויים גנטיים הם אלו שגורמים לתופעות לוואי בקרב חלק מחולות סרטן שד שמטופלות בכימותרפיה. כך עולה ממחקר חדש שבראשו עמדו ד”ר עידו וולף, מנהל המחלקה לאונקולוגיה רפואית במרכז הרפואי תל-אביב ופרופ’ דורית פוד מהפקולטה למדעי רווחה ובריאות באוניברסיטת חיפה. תוצאות המחקר פורסמו כעת בכתב העת “breast cancer research and treatment”.

כאמור, חולות סרטן שד המטופלות בכימותרפיה סובלות מתופעות לוואי רבות מאד, ביניהן: חולשה, בחילה, ירידה בתפקוד וכאבים. עד כה לא היה ידוע מדוע חלק מהחולות סובלות מתופעות לוואי בדרגה קלה ואילו חלקן סובלות מתופעות לוואי קשות מאד, למרות שקבלו טיפול זהה.

“בדקנו את חומרת תופעות הלוואי בקרב  105 חולות שטופלו בכימותרפיה ע”י שאלונים מפורטים מאד. לכל החולות נלקחה גם בדיקת דם ונבדקו שינויים ב- DNA והקשר שלהם לחומרת תופעות הלוואי. ממצאי המחקר העלו קשר בין שינוי גנטי שהופיע בחלק מהחולות, להופעת תופעות לוואי חמורות במיוחד וזאת בגלל שהשינוי הגנטי גורם לפגיעה בתפקוד של אחד הקולטנים של סרוטונין” מסביר ד”ר וולף ומוסיף כי “לראשונה יש הסבר פיזיולוגי גנטי להופעת תופעות לוואי. בניגוד לאמונות רווחות לא מדובר בהקשר תרבותי או פסיכולוגי אלא בסיס גנטי ברור לפחות לחלק מתופעות הלוואי”.

ד”ר וולף מאמין כי בשלב הבא ניתן יהיה לפתח בדיקות פשוטות שיוכלו לחזות מי תסבול יותר מתופעות לוואי ואולי גם לפתח תרופות כנגד המנגנון שמצאנו.

העבודה בוצעה ביוזמת אוניברסיטת חיפה, ובבתי החולים איכילוב ושיבא במימון האגודה למלחמה בסרטן.

נמסר על ידי : אבי שושן, דובר

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה