אונקולוגיה

טיפול ניתוחי או מעקב זהיר בחולים צעירים עם סרטן ערמונית? (N Engl J Med.)

כריתה רדיקאלית של הערמונית הינה בחירה טובה עבור גברים מתחת לגיל 65 עם סרטן ערמונית בשלב-מוקדם, כך עולה ממחקר חדש משבדיה שערך השוואה בין טיפול ניתוחי ובין מעקב זהיר. מתוצאות המחקר עולה כי לאחר 15 שנים, ההיארעות המצטברת של תמותה עקב סרטן ערמונית עמדה על 14.6% לאחר ניתוח לכריתת הערמונית, לעומת 20.7% מהחולים תחת מעקב זהיר.

עם זאת, החוקרים מציינים, התועלת ההישרדותית הייתה מוגבלת לגברים מתחת לגיל 65 שנים. בגברים מעל גיל 65 שנים, ההישרדות הייתה דומה מאוד בשתי הקבוצות. ממצאי מחקר SPCG-4 (Scandinavian Prostate Cancer Group Study) פורסמו במהדורת 5 במאי של כתב העת New England Journal of Medicine.

המחקר התמקד בגברים עם סרטן ערמונית בשלב T1 או T2, או ממצאים היסטולוגיים בהתמיינות טובה באופן בינוני, ורמת PSA (Prostate Specific Antigen) של מתחת ל-50 ננוגרם למ”ל.

סרטן ערמונית בסיכון נמוך הוגדר בנוכחות רמת PSA של מתחת ל-10 ננוגרם למ”ל ומדד גליסון של פחות מ-7 או דרגת WHO של 1 בדגימות ביופסיה טרם הניתוח. בקבוצת החולים לאחר כריתה רדיקאלית של הערמונית נכללו 124 גברים, עם 139 גברים בקבוצת מעקב זהיר, שענו על הגדרות סרטן ערמונית בסיכון נמוך.

באשר לשיעורי התמותה עקב סרטן ערמונית בקבוצת הגברים בסיכון נמוך, ההבדל האבסולוטי בין הקבוצות לאחר 15 שנים עמד על 4.2% נקודות (6.8% לאחר כריתה רדיקאלית של הערמונית, לעומת 11% עם מעקב זהיר). הסיכון היחסי המקביל עמד על 0.53 (p=0.14).

התועלת ההישרדותית בגברים בסיכון נמוך לאחר טיפול ניתוחי, אינה רלבנטית לגברים רבים עם סרטן ערמונית בסיכון נמוך, המאובחנים כיום. זאת מאחר שהגברים שלקחו חלק במחקר SPCG-4 אובחנו עם סרטן ערמונית על-בסיס תסמינים, ולא בנוכחות עליה ברמות PSA.

החוקרים מדגישים כי הממצאים לפיהם רק בגברים צעירים ישנה עדיפות לטיפול ניתוחי הינה תפיסה חדשה בספרות הרפואית. הממצאים לפיהם התועלת של כריתה רדיקאלית של הערמונית משתנה עם הגיל לא אושרו במחקרים אחרים.

בניגוד לממצאים הנוכחיים, החוקרים מאמינים כי לטיפול ניתוחי יש יתרון הישרדותי בחלק מהחולים המבוגרים יותר. הם קוראים להתייחס בזהירות להעדר ההשפעה בגברים מעל גיל 65 , מאחר שבשל העדר עוצמה סטטיסטית, ניתוח לפי תתי-קבוצות עשוי בשוגג לבטל הבדלים. מהנתונים עולים רמזים לפיהם לניתוח ישנה השפעה חיובית לפחות בחלק מהגברים המבוגרים.

N Engl J Med. 2011;364:1708-1717, 1770-1772

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה