נוירולוגיה

Pregabalin יעיל לטיפול בכאב נוירופתי בעקבות נזק לעמוד-שדרה (Neurology)

מחקר חדש מצא כי Pregabalin (Lyrica) מקל ביעילות על כאב נוירופתי מרכזי, בהשוואה לפלסבו, בחולים עם נזק לעמוד-שדרה. בנוסף, הטיפול לווה בשיפור במדד הגלובלי, כולל שיפור בשינה וירידה במדדי חרדה.

לדברי החוקרים, ידוע כי 40% מהחולים עם נזק לעמ”ש סובלים מכאב נוירופתי, וכרגע, אין דרך להביא להקלה משמעותית במרבית החולים הללו. כל טיפול חדש, שנמצא יעיל בחולים אלו, עשוי לסייע לאין ערוך, שכן החולים הללו לא סובלים רק מאיבוד יכולת התנועה, אלא חווים נוסף גם כאב משמעותי. חלק מהחולים ציינו כי זו התרופה הראשונה שהביאה להקלה אמיתית של הכאב.

שכיחות כאב כרוני בחולים עם נזק לעמ”ש עומדת על כ-66%, כמחצית מאלו יסבלו מכאב חמור. מגוון מנגנונים עומדים בבסיס הכאב. כאב נוירופתי מרכזי, הנובע מנגע או הפרעה לתפקוד מערכת העצבים המרכזית, משפיע על כ-40% מהחולים עם נזק לעמ”ש.

לאור עדויות ממחקרים קודמים, שמצאו כי Pregabalin יעיל במקרים של PDN (Painful Diabetic Neuropathy), ו-PHN (PostHerpetic Neuralgia), החוקרים ביקשו לבחון את Pregabalin בכלל החולים עם כאב נוירופתי מרכזי, הקשור בנזק לעמ”ש, ולהעריך הן את היעילות והן את הבטיחות של הטיפול.

במחקר הנוכחי, שכלל 137 חולים עם נזק לעמ”ש ממספר מרכזים רפואיים, המשתתפים חולקו באקראי למינון משתנה של 150-600 מ”ג Pregabalin ביום, או פלסבו, בנוסף לטיפול שקיבלו לכאבים, למרות ש-34 מהחולים שטופלו ב- Pregabalin הפסיקו את הטיפולים, שבוע לפני התחלת המחקר. המדד העיקרי כלל את מדד הכאב הממוצע, שנגזר מיומן כאב יומי, שמילאו המשתתפים, במהלך שבעת הימים האחרונים.

לאחר 12 שבועות, מצאו החוקרים ירידה משמעותית במדדי הכאב בקרב מטופלי Pregabalin , בהשוואה למטופלי פלסבו. בחלק מהמטופלים, יעילות זוהתה כבר לאחר שבוע אחד, ונשמרה לאורך כל תקופת המחקר.

גם במדדי המשנה העיקריים חלו שיפורים משמעותיים בעקבות טיפול ב- Pregabalin, בהשוואה לפלסבו, כולל שיעורי תגובה גבוהים יותר של תגובה של 30%, או יותר, ותגובה של 50%, או יותר (p<0.05). מספר רב יותר של מטופלים דיווחו על שיפור גלובאלי (P<0.001), ומספר גדול יותר של משתתפים דיווח על שיפור בהפרעות שינה (p<0.001) וחרדה (p<0.05).

המינון הממוצע של Pregabalin לאחר שלב ייצוב של 3 שבועות, עמד על 460 מ”ג ביום. תופעות הלוואי השכיחות בעקבות הטיפול כללו אינסומניה קלה עד בינונית, וסחרחורות, שלרוב היו זמניות. בצקות היו שכיחות יותר בעקבות טיפול ב- Pregabalin, עם שיעור של 20% מבין מטופלי Pregabalin, בהשוואה ל-6% בעקבות פלסבו. שיעור בצקות פריפריות במטופלי Pregabalin עמד על 10%.

שכיחות בצקות פריפריות באוכלוסיה זו, לא היתה גבוהה יותר מזו שזוהתה בקרב PHN ו-DPN, ממצא המכוון לכך שאימוביליות לא העלתה את שכיחות תופעת הלוואי הזו.

לסיכום, למרות שהמנגנון בבסיס כאב נוירופתי מרכזי, הוא מורכב, ההשערה היא כי אקסטיביליות-יתר משחקת תפקיד מרכזי.  שינויים בהתבטאות תעלות סידן בנוירונים מרכזיים ופריפריים, זוהו לאחר נזק למערכת העצבים, ופעילות על תעלות סידן מרכזיות, עשויה להיות חשובה ביעילות הטיפול ב-Pregabalin במקרים של כאב נוירופתי מרכזי.

Neurology. 2006;67:1792-1800

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה