Gastroesophageal Reflux שכיח בילדים עם אסטמה ברונכיאלית

נתונים שהוצגו לאחרונה בכנס שהתקיים בארצות הברית מעידים כי רפלקס גסטרו-אסופאגאלי, Gastroesophageal reflux, GER שכיח מאוד בילדים עם אסטמה ברונכיאלית . שכיחות ה-GER עולה עם העליה בחומרת האסטמה.

לדברי אחד החוקרים שהשתתף בכנס, GER הוא מנגנון פתוגני בסיסי בילדים עם אסטמה ברונכיאלית, אך לא זכה לתשומת לב רבה כמו במבוגרים. לדבריו, עובדה זו פותחת בפנינו אפשרויות טיפול חדשות במחלה שאחרת היתה מיוחסת בעיקר לנוכחות אלרגניים בסביבת הילד החולה.

במחקר זה, שנערך בבתי חולים, מדידת pH נערכה מדי שעה במשך יממה ב-68 ילדים הסובלים מאסטמה ברונכיאלית לצורך זיהוי GER, שהוגדר כ-reflux index גדול מ-5.0 אחרי הינקות. ילדים בוגרים יותר נבדקו גם באנדוסקופיה, upper gastrointestinal endoscopia, ובאלו שגילם מעל חמש שנים נמדדה גם ה-peak expiratory flow rate, PEFR.

בילדים בגילאים דומים, מאותו מין, ועם משך דומה של הסימפטומים נמצאה אסטמה ברמות חומרה שונות. ב-15 ילדים (22%) עם GER, הגיל הממוצע, משך הסימפטומים, ותוצאות ה-PEFR לא היו שונים משמעותית מבילדים שבהם לא נמצא GER.

כשהאסטמה הברונכיאלית דורגה על-פי רמות חומרתה בהתאם לעוצמת הסימפטומים, שכיחות ה-GER היתה 0% בחולים עם אסטמה מתונה ותקופתית, 11% בחולים עם אסטמה מתונה וקבועה, 23% בחולים עם אסטמה בינונית וקבועה ו-57% בחולים עם אסטמה חמורה וקבועה (p<.05).

סימפטום אחד או יותר של הרפלקס הופיעו ב-53% מהילדים עם GER, וב-17% מהילדים ללא GER.  באנדוסקופיה נמצאה esophagitis ב-44.4% מהילדים עם GER, וב- 9% מהילדים ללא GER.

החוקרים ציינו כי רבים מהילדים עם GER הם א-סימפטומטים ומאובחנים רק באמצעות מדידת pH, וכן שהסיכון ל-GER גבוה יותר בקרב ילדים אסמטיים שבהם נמצאים הסימפטומים של הרפלקס או esophagitis באנדוסקופיה.  

לדברי אחד החוקרים על הרופאים לשים לב לטיפולים אפשריים חדשים הקשורים ל-GERD ולנסות לבחון האם בילד מסוים החולה באסטמה קיים GERD. זה יכול להעשות לדבריו גם באמצעות ביצוע ניסוי טיפולי עם proton pump inhibitor, פרט לאנדוסקופיה או למדידת pH במשך 24 שעות.  

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה