אלרגיה

האם הסרת תרופות לצינון ושיעול הנמכרות ללא צורך במרשם הביאה לירידה במקרי ההרעלות בילדים? (מתוך Pharmacoepidemiology and Drug Safety)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון אוגוסט של ירחון Pharmacoepidemiology and Drug Safety עולה כי הסרה וולונטרית של תרופות לצינון ושיעול הנמכרות ללא צורך במרשם והמיועדות לילדים מתחת לגיל שנתיים הביאה לירידה משמעותית בשיעורים השנתיים של טעויות תרופתיות באוכלוסייה זו, כפי שדווחו למרכזי ההרעלות בארצות הברית.

במחקרם זה ביקשו החוקרים לבחון את ההשפעה של הסרה של תרופות הנמכרות ללא צורך במרשם רופא כנגד תסמיני שיעול והצטננות (Over-the-counter cough and cold medications, OTC CCMs) המיועדות לילדים מתחת לגיל שנתיים על שיעור מקרי ההרעלות אשר דווחו ל-American Association of Poison Control Centers. הם מציינים כי ההסרה הוולונטרית של תכשירים אלו מהמדפים בוצעה בחודש אוקטובר 2007.

לשם כך, ביצעו החוקרים ניתוח סטטיסטי של מספר מקרי ההרעלות של OTC CCMs בקרב ילדים מתחת לגיל 6 שנים הנובעים מטעויות במתן התרופה או מהרעלה בלתי מכוונת במהלך פרק זמן של 27 חודשים שקדמו לשינוי האמור, וב-15 החודשים שלאחריו. הוערכו הן שיעור מקרי ההרעלות והן החומרה של תוצאותיהם.

החוקרים מדווחים כי השיעור השנתי של טעויות תרופתיות המערבות תכשירים מסוג OTC CCMs בקרב ילדים מתחת לגיל שנתיים עמד בממוצע בפרק הזמן שלאחר הסרתן מהמדפים על 45.2 מקרים למאה אלף (95% CI = 30.7-66.6), ערך המהווה 54% מהשיעור בפרק הזמן שקדם לו- 83.8 מקרים למאה אלף (95% CI = 67.6-104.0). הם מציינים כי ירידה זו הינה בעלת מובהקות סטטיסטית, עם ערך p קטן מ-0.02.

בקבוצת גיל זו, מוסיפים החוקרים, לא נצפה הבדל בתכיפות התוצאות החמורות של מקרי ההרעלה הנובעים מטעויות תרופתיות בתקופה שלאחר השינוי. בנוסף, לא נצפה הבדל מובהק ביחס לשיעור ההרעלות הלא-מכוונות בתקופה זו, אשר עמד על 82.1 מקרים למאה אלף (95% CI = 66.0-102.2) לעומת פרק הזמן שקדם לשינוי (98.3 מקרים למאה אלף; 95% CI = 84.4-114.3; p<0.21) בקרב ילדים מתחת לגיל שנתיים.

באשר לילדים בגילאי שנתיים עד חמש שנים, מציינים החוקרים כי לא נצפתה ירידה משמעותית בשיעור הטעויות התרופתיות או ההרעלות הלא-מכוונות. הם מזכירים כי השינוי של ההסרה הוולונטרית של התרופות האמורות לא תוכנן עבור קבוצת גילאים זו.

החוקרים מסכמים כי נצפתה ירידה משמעותית בשיעורים השנתיים של טעויות תרופתיות בקרב ילדים מתחת לגיל שנתיים כפי שדווחו למרכזי ההרעלות בארצות הברית בעקבות ההסרה הוולונטרית של תרופות לצינון ושיעול הנמכרות ללא צורך במרשם רופא והמיועדות לקבוצת גיל זו. לדבריהם, החששות לפיהם הסרת התרופות הפדיאטריות הללו מן המדפים תגרום בצורה פרדוקסלית לעלייה במקרי ההרעלות בשל הורים הנותנים לילדיהם תכשירים המיועדים לקבוצות גיל מבוגרות יותר לא נתמכים על פי תוצאות המחקר הנוכחי.

Pharmacoepidemiology and Drug Safety 2010;19(8):819-824

לידיעה ב-NeLM

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה