האגודה למלחמה בסרטן: האם נקניקיות ובשר אדום מעלות סיכון לתחלואה בסרטן הושט מסוג אדנוקרצינומה?

לקראת יום העצמאות,  שבו עולה הצריכה לבשר מעובד, קרי: נקניקיות, נקניקים, וכן בשר אדום, האגודה למלחמה בסרטן מזהירה: צריכה מוגברת עלולה להיות כרוכה בעלייה בסיכון לחלות בסרטן הושט מסוג אדנוקרצינומה. 

בסקירת מאמרים חדשה שערכו חוקרים סיניים (מטה-אנליזה), נסקרו עשרה מאמרים שכללו 2,358 חולי סרטן הושט מ-7 מדינות בארה”ב ו-3 מדינות באירופה. החולים נשאלו אודות הרגלי צריכת הבשר שלהם וסגנון חייהם.  החוקרים מצאו קשר חיובי מובהק בין הצריכה המוגברת של נקניקיות ונקניקים ושל בשר אדום, לתחלואה בסרטן הושט מסוג אדנוקרצינומה (EAC Esophageal adenocarcinoma ).

התחלואה בסוג זה של סרטן הושט, השכיח ביותר מבין סוגי סרטן הושט, נמצאת בעליה בארה”ב, מערב אירופה, אוסטרליה ומדינות מפותחות אחרות, במהלך 4 העשורים האחרונים והסיבה לכך אינה ברורה עדיין די צרכה. ההנחה היא , כי חומרים הנקראים ניטרטים, הידועים כגורמי סרטן (קרצינוגנים), נוצרים כאשר מכינים בשר אדום בטמפרטורות גבוהות (בטיגון או בגריל). בבשר מעובד, בנוסף לכך, מצוי חומר בשם N-Nitroso, המכיל כמויות גבוהות של ניטרטים. חומר זה ידוע כמחולל סרטן בבעלי חיים ועלול להיות מעורב בהיווצרות סרטן בבני אדם.

בסקירת המאמרים מצאו החוקרים קשר חיובי מובהק בין צריכה מוגברת של בשר מעובד ובשר אדום, לתחלואה בסרטן הושט מסוג אדנוקרצינומה. זאת, גם לאחר ששיקללו את גורמי הסיכון האחרים למחלה בקרב הנבדקים.

אחד המדדים לקשר חזק חיובי בין גורם סיכון לתחלואה הינו בדיקת העלייה בתחלואה עקב עליה במינון (מדד ה – (Dose-response . גם כאן החוקרים מצאו קשר מובהק בין עליה בצריכת סוגי בשר אלו לבין עליה בתחלואה.

לפי הגדרת משרד הבריאות בשר מעובד הינו בשר שעבר תהליך טיפול של כיבוש, הזרקת מים, עיסוי, או טבילה במים, למעט פירוק אריזה או המלחה.

האגודה למלחמה בסרטן ממליצה לחוגגים ביום העצמאות:

להגביל למינימום את צריכת הבשר המעובד כגון, נקניק, נקניקיות וכו’.

לבחור בבשר עוף, דגים או קטניות כתחליף לבשר מעובד או אדום.

כשאוכלים בשר אדום, עדיף בשר רזה ורצוי בכמויות קטנות.

להעדיף בישול ואפית בשר, על פני טיגון וגריל (במיוחד גריל על גחלים).

לצרוך יותר ירקות מכל הסוגים.

להרבות בשתיית מים.

לשהות בצל, לחבוש כובע ובגדים ארוכים ולהשתמש בקרם הגנה בכמויות המומלצות.

המאמר התפרסם און-ליין בכתב העת Cancer Causes & Control בנובמבר 2012 ובמהדורה המודפסת בינואר 2013.

נמסר על ידי דוברות ,הסברה והדרכה האגודה למלחמה בסרטן

תגובות רוצה להצטרף לדיון?

אין תגובות עדיין. היה הראשון להגיב!

מאמרים

בדיקה רקטלית היא “בדיקה גרועה לסרטן הערמונית” – מנתחים וארגוני צדקה מסכימים

בדיקה רקטלית היא “בדיקה גרועה לסרטן הערמונית” – מנתחים וארגוני צדקה מסכימים

מקור: Baus
פרופ' אלכסנדר גרינשטיין
פרופ' אלכסנדר גרינשטיין
אין תגובות|31/05/2026

רובנו חונכנו שבגברים ‘בדיקת האצבע’, בדיקה רקטלית של הערמונית, היא חלק ממערכת של גילוי מוקדם של סרטן הערמונית, אולם בשנים האחרונות ירדה בדיקה זו מחשיבותה

סיכום מחקר KEYNOTE-689: פמברוליזומאב (Pembrolizumab) (Keytruda) כטיפול פרי־אופרטיבי

סיכום מחקר KEYNOTE-689: פמברוליזומאב (Pembrolizumab) (Keytruda) כטיפול פרי־אופרטיבי

מקור: NEJM
פרופ' יוסף אלידן
פרופ' יוסף אלידן
אין תגובות|13/05/2026

מחקר פאזה III, אקראי ורב־מרכזי זה בחן את היעילות ואת הבטיחות של מתן חוסם ה־PD-1, פמברוליזומאב (קיטרודה), בשילוב עם הסטנדרט הטיפולי המקובל (ניתוח + קרינה או כימותרפיה) עבור חולים עם HNSCC נתיח בשלב III או IVA

כניסת צוות רפואי

הכניסה לאתר מותרת אך ורק לצוות הרפואי

לקבלת קוד אימות לנייד ולמייל, יש למלא את כתובת המייל ואת מספר הטלפון שלך

עדיין לא נרשמת? באפשרותך לבצע רישום כאן