צריכת קפה או תה ירוק עשויה לסייע בהגנה מפני אירועים מוחיים, כך עולה מתוצאות מחקר מבוסס-אוכלוסייה מיפן, שפורסמו במהלך חודש מרץ בכתב העת Stroke. מהמחקר עלה כי באלו ששתו קפה או תה ירוק בקביעות נרשמה ירידה של כ-20% בסיכון לאירועים מוחיים, בהשוואה לאלו ששתו לעיתים רחוקות משקאות אלו.
לדברי החוקרים, זהו המחקר הראשון בקנה מידה גדול להערכת ההשפעות המשולבות של קפה ותה ירוק על הסיכון לאירועים מוחיים.
מדגם המחקר כלל למעלה מ-82,000 יפנים מבוגרים בגילאי 45-65 שנים, ללא מחלת לב וכלי דם או מחלה ממארת בתחילת המחקר, שהיו במעקב ממוצע למשך 13 שנים. צריכת קפה ותה ירוק נבחנו על-סמך שאלוני תזונה עצמיים בתחילת המחקר.
במהלך מעקב של למעלה ממיליון שנות-אדם, החוקרים תיעדו 3245 אירועים מוחיים (1,964 אוטמים מוחיים, 1,001 דימומים תוך-מוחיים ו-460 דימומים תת-עכבישיים) ו-910 אירועים כליליים (489 אוטמים לבביים ו-28 מקרי מוות לבבי פתאומי).
מניתוח רב-משתנים עלה קשר הפוך בין צריכה רבה של קפה ותה ירוק ובין הסיכון למחלות לב וכלי דם ואירועים מוחיים. לדוגמא, באנשים ששתו לפחות כוס קפה אחת ביום נרשמה ירידה של 20% בסיכון לאירועים מוחיים, בהשוואה לאלו ששתו קפה לעיתים רחוקות.
באלו ששתו 2-3 כוסות תה ירוק ביום נרשמה ירידה של 14% בסיכון לאירועים מוחיים מכל סוג (יחס סיכון מתוקן של 0.86), ובאלו שצרכו לפחות 4 כוסות קפה נרשמה ירידה של 20% בסיכון (יחס סיכון מתוקן של 0.80), בהשוואה לאלו ששתו תה ירוק לעיתים רחוקות.
הפחתת הסיכון לדימומים תוך-מוחיים עמדה על 17% (יחס סיכון מתוקן של 0.83) עם צריכת כוס קפה אחת ביום, לכל הפחות, ועל 23% (יחס סיכון מתוקן של 0.77) עם צריכת שתי כוסות תה ירוק ביום, בהשוואה לאלו ששתו משקאות אלו לעיתים רחוקות.
החוקרים לא זיהו קשר בין צריכת קפה או תה ובין מחלת לב כלילית, בדומה לממצאים שעלו במחקרים קודמים.








תגובות רוצה להצטרף לדיון?
יש להתחבר כדי להגיב.
התחבראין תגובות עדיין. היה הראשון להגיב!