האם דיאטה עתירת-ליקופן מפחיתה את הסיכון לאירועים מוחיים? (Neurology)

חוקרים מפינלנד מדווחים במאמר חדש שפורסם בכתב העת Neurology כי דיאטה עתירת ליקופן, המצוי בעגבניות ומוצרים על-בסיס עגבניות, עשויה להפחית את הסיכון לאירועים מוחיים בגברים.

החוקרים מצאו כי בגברים עם הריכוז הגבוה ביותר של ליקופן בדם, הסיכון לאירועים מוחיים במהלך למעלה מעשור היה נמוך בהרבה, בהשוואה לגברים עם רמות נמוכות של ליקופן בדם.

החוקרים מסבירים כי ליקופן הינו נוגד-חמצן פוטנטי, המפחית את השינויים החמצוניים של חלקיקי LDL, הצעד הפתוגני הראשון באירועים צרברווסקולאריים. לקופן מפחית את התהליך הדלקתי, מעכב את סינתזת כולסטרול, משפר את התפקוד החיסוני ומונע הצטברות טסיות ותרומבוזיס, ובאופן זה מפחית את הסיכון לאירועים מוחיים.

החוקרים בחנו את הקשר בין קרטינואידים, רטינול ואלפא-טוקופרול ובין אירועים מוחיים ב-1031 גברים מפינלנד, בגילאי 46-65 שנים.

במהלך מעקב ממוצע של 12.1 שנים, 67 גברים אובחנו עם אירוע מוחי, כולל 50 אירועים מוחיים איסכמיים.

לאחר תקנון רב-משתני לגיל, שנת בדיקה, מדד מסת גוף, לחץ דם סיסטולי, עישון, רמות LDL בדם, סוכרת והיסטוריה של אירועים מוחיים, בגברים ברבעון העליון של רמות ליקופן (מעל 0.22 מיקרומול לליטר) השכיחות של אירועים מוחיים מכל-סוג או אירועים מוחיים איסכמיים הייתה נמוכה יותר, בהשוואה לגברים שצרכו את הכמות הקטנה ביותר (0.030 מיקרומול לליטר, או פחות).

לא זוהה קשר בין ריכוז אלפא-קרוטן, ביתא-קרוטן, אלפא-טוקופרול ורטינול ובין הסיכון לאירועים מוחיים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר תומכים בתוצאות קודמות שהצביעו על קשר בין צריכת עגבניות ומוצרי מזון על-בסיס עגבניות ובין סיכון מופחת לאירועים מוחיים ואירועים מוחיים איסכמיים. התוצאות תומכות בהמלצה להקפיד על צריכת למעלה מחמש מנות פירות וירקות ביום, הצפויה להביא לירידה גדולה במספר האירועים המוחיים ברחבי העולם.

Neurology. 2012;79:1540-1547

לידיעה במדסקייפ

תגובות רוצה להצטרף לדיון?

אין תגובות עדיין. היה הראשון להגיב!

מאמרים

גורמי בסיס הקשורים ללחץ תוך־גולגולתי לאחר השתלת סטנט במטופלים עם יתר לחץ תוך־גולגולתי אדיופתי והיצרות של הסינוסים הוורידיים

גורמי בסיס הקשורים ללחץ תוך־גולגולתי לאחר השתלת סטנט במטופלים עם יתר לחץ תוך־גולגולתי אדיופתי והיצרות של הסינוסים הוורידיים

מקור: Headache: The Journal of Head and Face Pain
ד"ר דוד אוריון
ד"ר דוד אוריון
אין תגובות|11/06/2026

המחקר בדק חולים עם יתר לחץ תוך־גולגולתי אדיופתי (IIH) – מצב שבו הלחץ סביב המוח עולה ללא סיבה ברורה, וגורם לכאבי ראש עזים וסיכון לאובדן ראייה

טנלטפלאז (Tenecteplase) לעומת אלטפלאז (Alteplase) עבור שבץ איסכמי חריף בחלון זמן של 4.5 עד 24 שעות: ניתוח של נתוני משתתפים בודדים

טנלטפלאז (Tenecteplase) לעומת אלטפלאז (Alteplase) עבור שבץ איסכמי חריף בחלון זמן של 4.5 עד 24 שעות: ניתוח של נתוני משתתפים בודדים

מקור: Stroke
ד"ר דוד אוריון
ד"ר דוד אוריון
אין תגובות|07/06/2026

מטרת המחקר הייתה להשוות ישירות בין שתי התרופות כשהן ניתנות בחלון זמן של 4.5 עד 24 שעות למטופלים עם חסימת כלי דם גדולים או עם רקמה מוחית בת־הצלה

השתלת תומכן (סטנט) דחופה בעורק התרדמה עבור נגעים עוקבים (Tandem Lesions) במטופלים שעברו הקצאה אקראית לטיפול אנדווסקולרי עם או ללא טיפול תרומבוליטי: תוצאות מניתוח מטה־אנליזה של נתוני משתתפים בודדים (IRIS)

השתלת תומכן (סטנט) דחופה בעורק התרדמה עבור נגעים עוקבים (Tandem Lesions) במטופלים שעברו הקצאה אקראית לטיפול אנדווסקולרי עם או ללא טיפול תרומבוליטי: תוצאות מניתוח מטה־אנליזה של נתוני משתתפים בודדים (IRIS)

מקור: Stroke
ד"ר דוד אוריון
ד"ר דוד אוריון
אין תגובות|02/06/2026

החוקרים ביצעו מטה־אנליזה רחבת היקף (IRIS) שאיחדה נתונים של מאות משתתפים מניסויים קליניים אקראיים

תוכנית תגבור להליכה במינון גבוה היא ישימה עבור אנשים לאחר שבץ מוחי: ניסוי אקראי פאזה II

תוכנית תגבור להליכה במינון גבוה היא ישימה עבור אנשים לאחר שבץ מוחי: ניסוי אקראי פאזה II

מקור: Stroke
ד"ר דוד אוריון
ד"ר דוד אוריון
אין תגובות|25/05/2026

מחקר זה נועד לבחון את היתכנותה ויעילותה של תוכנית ‘תגבור’ (Booster) אינטנסיבית במינון גבוה, המתמקדת בהליכה, עבור אנשים בשלב הכרוני לאחר שבץ, וזאת כדי לשפר את המהירות, את הסיבולת ואת הניידות בקהילה

כניסת צוות רפואי

הכניסה לאתר מותרת אך ורק לצוות הרפואי

לקבלת קוד אימות לנייד ולמייל, יש למלא את כתובת המייל ואת מספר הטלפון שלך

עדיין לא נרשמת? באפשרותך לבצע רישום כאן