דום נשימה חסימתי בשינה מלווה בסיכון מוגבר לכישלון ניתוח צניחת עפעף (Ophthalmic Plastic and Reconstructive Surgery)

בחולים עם אבחנה של דום נשימה חסימתי בשינה (Obstructive Sleep Apnea) שיעור מוגבר של כישלון ניתוח תיקון צניחת עפעף והתערבות ניתוחית חוזרת, בהשוואה לחולים ללא הפרעת הנשימה בשינה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Ophthalmic Plastic and Reconstructive Surgery.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי דום נשימה חסימתי בשינה עשוי להשפיע על רקמות העפעפיים ולהוביל לגמישות ותסמונת Floppy Eyelid Syndrome. השערת המחקר הייתה כי חולים עם דום נשימה חסימתי בשינה עשויים להיות בסיכון מוגבר להתערבות ניתוחית חוזרת לאחר כישלון ניתוח תיקון צניחת עפעף עקב הפרעות בקונטור או עליה לא-מספקת של העפעף.

מחקר העוקבה הרטרוספקטיבי כלל 577 מבוגרים (גיל ממוצע של 67.9 שנים), מהם 28.8% עם דום נשימה חסימתי בשינה, אשר עברו תיקון צניחת עפעף מסוג Levator Advancement (67.1% מהחולים) או MMCR (או Muller Muscle-Conjunctiva Resection, 32.9% מהחולים) בין 2018 ו-2021. החוקרים בחנו את התוצאים לאחר 1-3 חודשי מעקב במטרה לקבוע את ההשפעה של דום נשימה חסימתי בשינה על תוצאות ניתוח תיקון צניחת עפעף.

ב-60.1% מהמקרים בוצע תיקון דו-צדדי של צניחת עפעף וב-39.9% הושלם תיקון צניחת עפעף חד-צדדי.

מהתוצאות עולה כי בחולים עם דום נשימה חסימתי בשינה תועד שיעור גבוה יותר משמעותית של כשלון ניתוחי (20.5% לעומת 13.1%, p=0.02) וסיכון גדול יותר לניתוח חוזר (יחס סיכויים של 1.7), כאשר 72.6% מהניתוחים החוזרים נבעו מגובה לא-מספק של העפעף ו-21.1% מהניתוחים נבעו מאסימטריה של העפעפיים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי דום נשימה חסימתי בשינה הינו גורם סיכון משמעותי ובלתי-תלוי לכישלון ניתוח צניחת עפעף הדורש התערבות ניתוחית חוזרת. מנתחים יכולים לשקול בדיקות סקר להפרעת הנשימה בשינה או ייעוץ ספציפי בחולים אלו לפני התערבות ניתוחי. הם קוראים להשלים מחקרים נוספים להערכת המנגנון המדויק בו דום נשימה חסימתי בשינה תורם לכישלון תיקון צניחת עפעף.

Ophthalmic Plastic and Reconstructive Surgery, June 2024

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה