האם פלאורוקווינולונים בטוחים לשימוש בחולים תחת טיפול בסולפוניל-אוריאה? (Diabetes, Obesity and Metabolism)

טיפול בתרופות ממשפחת פלאורוקווינולונים אינו מביא לעליה בסיכון להיפוגליקמיה חמורה, בהשוואה לטיפול ב-Amoxicillin בקשישים עם סוכרת תחת טיפול בסולפוניל-אוריאה מדור שני, אך דרושה משנה זהירות במבוגרים צעירים יותר, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Diabetes, Obesity and Metabolism.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי השימוש בפלאורוקווינולונים העלה חשש בשל דיווחים על מגוון אירועים חריגים משנית לטיפול, כולל היפוגליקמיה. כעת הם השלימו מחקר שכלל מדגם חולי סוכרת שהחלו טיפול בסולפוניל-אוריאה מדור שני (1998-2020) והעריכו את הסיכון להיפוגליקמיה בתוך 30 ימים בקרב 143,417 חולים שהחלו טיפול בפלאורוקוינולונים או Amoxicillin.

להערכת הסיכון להיפוגליקמיה חמורה, מטופלים בפלאורוקווינולונים הותאמו לעד חמישה מטופלים ב-Amoxicillin לפי מספר מרשמים קודמים לסולפוניל-אוריאה, טיפול אנטיביוטי אחר במהלך החודש האחרון ומשתנים שונים.

נערכה השוואה של הסיכון בתוך 30 ימים להיפוגליקמיה חמורה (אשפוז או תמותה בשל היפוגליקמיה) על-רקע טיפול בפלאורוקווינולונים לעומת הסיכון על-רקע טיפול ב-Amoxicillin. בניתוחים משניים התוצאים סווגו עד לפי גיל, מין וריכוז המוגלובין מסוכרר.

מהנתונים עולה כי אין הבדל מובהק סטטיסטית בסיכון להיפוגליקמיה חמורה בין אלו שהחלו טיפול בפלאורוקווינולונים ואלו שהחלו טיפול ב-Amoxicillin בזמן שנטלו סולפוניל-אוריאה מדור שני (יחס סיכון של 1.17, רווח בר-סמך 95% של 0.91-1.50).

מסיווג לפי גיל עלה כי פלאורוקווינולונים לעומת Amoxicillin לוו בסיכון מוגבר להיפוגליקמיה חמורה בחולים מתחת לגיל 65 שנים (יחס סיכון של 2.90, רווח בר-סמך 95% של 1.41-5.97), אך לא באלו בגילאי 65 שנים ומעלה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי למרות שממצאי המחקר מספקים מקור להרגעה עבור רופאים ומטופלים תחת טיפול בסולפוניל-אוריאה מדור שני ומפחיתים את החשש מפני היפוגליקמיה עם טיפול בפלאורוקווינולונים בגיל מתקדם; יש לנקוט משנה זהירות במתן תכשירים אנטיביוטיים אלו לחולים צעירים תחת סופואינל-אוריאה.

Diabetes, Obesity and Metabolism, June 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה