מקרופרולקטינמיה – מצב שפיר שאינו מצריך טיפול (מתוך ה- Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism)

מאת ד”ר מיכל איזנשטט

מתוצאות מחקר שפורסם בירחון Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism ב- 28 באפריל, עולה כי חולים עם מקרופרולקטינמיה אינם זקוקים לבדיקות נרחבות או מעקב ממושך.

לדברי החוקרים, כל עוד ריכוז הפרולקטין המונומרי של אותם חולים נשאר תקין, צורה זו של היפרפרולקטינמיה אינה מצריכה בדיקות הדמיה, טיפול בדופמין או מעקב אנדוקריני ממושך.

הם מוסיפים כי היפרפרולקטינמיה הינה ההפרעה הפיטואיטרית השכיחה ביותר.  מקרופרולקטינמיה נפוצה באופן יחסי, ויש לבצע בדיקות סקירה לפרולקטין בעת הנוכחית.

עפ”י דיווח מ- 2009, שכיחות מקרופרולקטינמיה עומדת על 3.68%, כאשר אלו הסובלים מהיפרפרולקטינמיה מהווים בין 15% – 46%.

במחקר הנוכחי בוצע מעקב אחר 51 נשים, בין הגילאים 18 עד 55 שנים, עם מקרופרולקטינמיה.  זמן המעקב החציוני עמד על 9.9 שנים משך זמן ארוך יותר ממחקרים אחרים שבוצעו עד כה בנושא.

המחקר הנוכחי כלל 55 נשים.  בכניסתן למחקר, ל 4 נשים הייתה אדנומה פיטואיטרית, ומתוכן אחת סבלה מכאבי ראש; 6 נשים נוספות התלוננו על כאבי ראש; ול 5 נשים היה כפל ראייה ממושך בעין אחת.  לכל יתר הנשים לא היו תלונות לגבי חדות ראייתן.

13 נשים סבלו מאוליגומנוראה, אחת סבלה מאמנוראה שנפתרה לאחר 5 חודשי טיפול בברומוקריפטין (bromocriptine), ויתר הנשים דיווחו על מחזורים תקינים או על גיל מעבר, עם וללא הסרת רחם. אישה אחת סבלה מגלקטוראה שחלפה עצמונית.

במהלך המעקב, 7 נשים סבלו מכאבי ראש (כולל אחת שסבלה מכך בכניסתה למחקר); שתי נשים סבלו ממיגרנות; אישה אחת סבלה מכאבי ראש באיזור הסינוסים; וב- 4 נשים נותרה הסיבה לכאבי הראש לא מאובחנת.  אישה אחת פיתחה המיאנופיה שחלפה תוך שבועיים, כאשר הדמיית הראש שלה הייתה תקינה.

שתיים מארבע הנשים שסבלו מאדנומה פיטואיטרית עברו הדמיות נוספות.  באחת, לא היה שינוי במיקרואדנומה, בשנייה הנגע לא הופיע בבדיקה.

8 נשים היו בגיל המעבר בתחילת המחקר, יתר 43 הנשים היו בעלות פוטנציאל להרות.  מתוך 13 הנשים עם אוליגומנוראה, 4 שבו למחזור תקין, 3 הגיעו לגיל המעבר, 2 הפסיקו את המעקב, ו 4 עדיין סבלו מאוליגומנוראה.  לא התפתחו אי סדירויות חדשות במחזור החודשי.

חולה אחת פיתחה גלקטוראה שהופיעה לסירוגין, וחולה נוספת פיתחה את המצב לאחר לידה מצב שנמשך שנתיים, על אף טיפול של חצי שנה באגוניסט לדופמין.  זוהי הנבדקת היחידה שטופלה בדופמין במהלך המחקר.

החוקרים מסבירים כי אם פרולקטין מונומרי הינו תקין כאשר מחושב באמצעות בדיקות ביוכימיות, כפי שמבוצע כיום במעבדות אנדוקריניות רבות, אז כאשר מתגלה מקרופרולקטינמיה, לא דרושות בדיקות נוספות ברוב המכריע של החולים.

החוקרים מסכמים כי ממצאיהם תומכים בהשקפה לפיה מקרופרולקטינמיה יכולה להחשב וריאנט שפיר, וכי בדיקות הדמיה, טיפול באגוניסטים לדופמין ומעקב ממושך אינם הכרחיים.

J Clin Endocrinol Metab 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • הפסקת עישון משפרת את תוחלת החיים בכל גיל (Am J Prev Med)

    הפסקת עישון משפרת את תוחלת החיים בכל גיל (Am J Prev Med)

    הפסקת עישון בכל גיל מלווה בהארכת תוחלת החיים הצפויה, כאשר התועלת הרבה ביותר תוארה באלו שהפסיקו לעשן בגיל צעיר, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת American Journal of Preventive Medicine. החוקרים בחנו את ההשפעות המזיקות של עישון וההשפעה החיובית של הפסקת עישון על תוחלת החיים במבוגרים בגילאי 35-75 שנים. שיעורי התמותה הספציפיים לגיל לפי […]

  • האם חרדה מעלה את הסיכון למחלת פרקינסון? (Br J Gen Pract)

    האם חרדה מעלה את הסיכון למחלת פרקינסון? (Br J Gen Pract)

    בחולים עם אבחנה של חרדה סיכון גבוה כפליים להתפתחות מחלת פרקינסון, בהשוואה לאלו ללא הפרעת חרדה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת British Journal of General Practice. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי חרדה הינה מאפיין ידוע של השלבים המוקדמים של מחלת פרקינסון, אך אין מידע אודות הסיכון העתידי למחלת פרקינסון באלו עם הופעה חדשה […]

  • תוצאות מבטיחות לטיפול התחלתי משולש בחולים עם סוכרת מסוג 2 (Diabetes, Obesity and Metabolism)

    תוצאות מבטיחות לטיפול התחלתי משולש בחולים עם סוכרת מסוג 2 (Diabetes, Obesity and Metabolism)

    טיפול משולש הכולל מטפורמין, Dapagliflozin ו-Saxagliptin מהווה גישת טיפול יעילה ובטוחה לחולים עם סוכרת מסוג 2 שלא קיבלו טיפול תרופתי קודם, בהשוואה להגברת עצימות הטיפול, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Diabetes, Obesity and Metabolism. ההנחיות הנוכחיות ממליצות על טיפול משולב מוקדם להפחתת הסיכון לסיבוכי סוכרת ומניעת אינרציה קלינית בחולים עם סוכרת מסוג 2. […]

  • מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר תכשיר ביוסימילאר שלישי של Ustekinumab (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר תכשיר ביוסימילאר שלישי של Ustekinumab (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי (Food and Drug Administration) הודיע על אישור Ustekinumab-ttwe (או Pyzchiva) כתכשיר ביוסימילאר שלישי של Ustekinumab (סטלרה) לטיפול במגוון מצבים דלקתיים. בנוסף, הסוכנות קבעה באופן זמני כי התרופה אינה שונה מהתכשיר המקורי וצעד זה יאפשר לרוקחים בארצות הברית להחליף את התכשיר הביוסימילאר בתכשיר המקור ללא תלות במרשם שניתן מהרופא. התכשיר Ustekinumab-ttwe, אנטגוניסט […]

  • מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר את Donanemab לטיפול במחלת אלצהיימר מוקדמת (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר את Donanemab לטיפול במחלת אלצהיימר מוקדמת (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי (Food and Drug Administration) אישר את הטיפול ב- Donanemab, תכשיר כנגד-עמילואיד, הניתן פעם כעירוי תוך-ורידי אחת לחודש למבוגרים עם מחלת אלצהיימר תסמינית בשלב מוקדם, כולל ליקוי קוגניטיבי קל או דמנציה קלה עם הוכחה פתולוגית לעמילואיד. המומחים מסבירים כי Donanemab אחת לחודש הינו הטיפול הראשון והיחיד כנגד נגעי עמילואיד עם הוכחות התומכות […]

  • אנטיביוטיקות חדשות ומוגבלות (U.S. Pharmacist)

    אנטיביוטיקות חדשות ומוגבלות (U.S. Pharmacist)

    בשנים האחרונות, ה-FDA אישר מספר אנטיביוטיקות חדשות למאבק בחיידקים עמידים: סקירה חדשה שפורסמה בירחון U.S. Pharmacist בחנה תרופות אלו המשמשות בעיקר בבתי החולים. יהונתן ניסן משתף את הסקירה בהמלצתו של פרופ’ שוורצברג.

  • הופעה מוקדמת של סרטן מעי גס ורקטום אינה מחייבת מעקב הדוק יותר (Clin Gastro & Hepatol)

    הופעה מוקדמת של סרטן מעי גס ורקטום אינה מחייבת מעקב הדוק יותר (Clin Gastro & Hepatol)

    בהשוואה לחולים עם אבחנה של סרטן מעי גס ורקטום בגיל אופייני, באלו עם הופעה מוקדמת של המחלה הממארת לא תועד סיכון מוגבר למחלה מתקדמת ולכן אין צורך בבדיקות קולונוסקופיה תדירות יותר בהשוואה להמלצות בהנחיות הנוכחיות, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Clinical Gastroenterology and Hepatology. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי למרות העלייה בהיארעות הופעה […]

  • רמות AMH בגיל צעיר מנבאות תסמיני מנופאוזה בגיל מבוגר (Menopause)

    רמות AMH בגיל צעיר מנבאות תסמיני מנופאוזה בגיל מבוגר (Menopause)

    במאמר שפורסם בכתב העת Menopause מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי רמות AMH (או Anti-Mullerian Hormone) נמוכות יותר בשנות ה-30 לחייהן מלווה בהופעה מוקדמת יותר של מנופאוזה ושכיחות גבוהה יותר של יובש נרתיקי, אך פחות תסמינים פסיכולוגיים לאחר למעלה מעשור. מטרת המחקר הייתה לבחון את הקשר בין רמות AMH בנשים הרות באמצע […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה