האם יש מקום להוריד את הסף לבצוע ביופסיית ערמונית לערך PSA של 3.0ng/mL (מתוך כנס GUCS)

מאת ד”ר אולה קראסיק

ממחקר חדש אשר הוצג בכנס השנתי Genitourinary Cancers Symposium של 2011 עולה כי בגברים עם ערך PSA נמוך מ- 3.0 ng/mL סיכון נמוך לפתח סרטן ערמונית ועל כן מציעים החוקרים להוריד את תדירות המעקב אחר גברים אלה. במקביל, מציעים החוקרים לבצע ביופסיית ערמונית בגברים עם PSA מעל 3.0 ng/mL .

ערך ה-PSA המקובל כיום כסף לבצוע ביוספיית ערמונית הינו 4.0 ng/mL . במחקר זה השתמשו החוקרים בנתונים של תת אוכלוסיה של מעל 15,000 מסך המשתתפים במחקר European Randomized Study of Screening for Prostate Cancer עם ערך PSA התחלתי נמוך מ- 3.0ng/mL . גברים אלה עברו סקירה חוזרת כל 4 שנים. במהלך מעקב של 11 שנים 915 גברים אובחנו עם סרטן ערמונית, מתוכם 23 נפטרו מסרטן זה.

מתוך 915 הגברים עם סרטן ערמונית, 138 אובחנו עם סרטן “אגרסיבי”. הסיכוי לסרטן אגרסיבי נמצא גבוה פי 6.24 בגברים עם PSA התחלתי בין 2.0-2.9 ng/mL מאשר בגברים עם רמה התחלתית נמוכה מ- 1.0 ng/mL . באופן דומה, ערך גבוה יותר של PSA התחלתי היה קשור לסיכון גבוה למוות ב-23 הגברים שנפטרו מסרטן הערמונית: הסיכון לתמותה בגברים עם PSA התחלתי בין 2.0-2.9 ng/mL נמצא פי 7.6 מאשר בגברים עם PSA התחלתי נמוך מ- 1.0 ng/mL ופי 44 מאשר בגברים עם PSA התחלתי של 1.0-1.9 ng/mL . לאור זאת מציעים החוקרים להוריד את סף ה-PSA לביופסיה מ- 4.0 ng/mL ל- 3.0 ng/mL .

הזמן הממוצע עד מהסקירה הראשונה ועד לאבחנה נמצא קצר יותר בגברים עם PSA גבוה יותר. בגברים עם ערך PSA התחלתי של 2.0-2.9 ng/mL הזמן הממוצע עד לאבחנה היה 4.2 שנים, בעוד שבגברים עם ערך PSA התחלתי של 1.0-1.9 ng/mL זמן זה היה 8.3 שנים ובגברים עם ערך PSA התחלתי נמוך מ- 1.0 ng/mL זמן של 8.1 שנים. לאור זאת מציעים החוקרים להאריך את תדירות הסקירה בגברים עם PSA נמוך, למשל לפעם ב-8 שנים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מחקר זה תורם לידע אודות גברים עם ערך PSA נמוך מ- 3.0 ng/mL . בגברים אלה הסיכון לסרטן הוא נמוך, ועל כן ניתן להפחית את המעקב אחר גברים אלה. במקביל מציעים החוקרים לבצע ביופסיית ערמונית בגברים עם ערך PSA מעל 3.0 ng/mL .

2011 Genitourinary Cancers Symposium (GUCS)

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה