Dexamethasone שניתן לאחר הלידה אינו משפיע על לחץ הדם בגיל בית-ספר / מאת ד”ר ברזילי עורך נאונטולוגיה

ממחקר חדש עולה, כי למתן dexamethasone בפגים שנולדו במשקל לידה נמוך מאוד, אין כל השפעה על לחץ הדם ועל מדדים אנתרופומטריים בגיל בית-ספר.

במסגרת המחקר השתתפו 69 ילדים (גיל חציוני 9 שנים), שחולקו בהיותם יילודים לשתי קבוצות: קבוצה א’ (38=n) שקיבלה קורס של dexamethasone למשך 42 יום במטרה להקל על הגמילה מהנשמה, וקבוצה ב’ (30=n) שקיבלה פלצבו.

המשתתפים עברו מדידות של לחץ דם סיסטולי ודיאסטולי, היקף הזרוע, עובי קפל עור בשריר התלת-ראשי (לבדיקת אחוזי שומן), גובה ומשקל. Mann-Whitney U tests בוצעו על מנת להשוות בין הקבוצות, ו- Spearman coefficients שימשו לבדיקת קורולציות בין המשתנים.

בהשוואת תוצאות שתי הקבוצות, לא נמצאו הבדלים בלחץ הדם, בהיקף הזרוע, בבדיקת קפל העור בשריר התלת ראשי, בגובה, במשקל או ב- BMI. 29% מהמשתתפים היו עם לחץ דם סיסטולי ו/או דיאסטולי מעל לאחוזון ה-90 של אותו מין ובאותה שכבת גיל. בנוסף, 30% מהילדים היו עם BMI מעל לאחוזון ה-85.

לסיכום, בפגים עם משקל לידה נמוך מאוד, הנמצאים בסיכון גבוה למחלת ריאה כרונית, לא נמצאה השפעה של dexamethasone על לחץ הדם או על מדדים אנתרופומטריים בגילאי 8-11 שנים. עם זאת, נמצא כי אחוז גבוה ממדגם המחקר היה עם לחץ דם מעל לאחוזון 90 ו- BMI מעל לאחוזון ה-85.

Pediatrics 2006, 118: 1592-1599

הערות העורך:

נראה לי שקבוצת המדגם קטנה מידי לזהות הבדלים בל”ד בין האוכלוסיות. כמו-כן נראה לי שמוגזם לנסות ולהאשים את ה- dexamethasone שהפגים הללו קיבלו ואפילו לתקופה ארוכה בערכי הל”ד בגיל ביה”ס.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה