איזו שיטה יעילה יותר לקביעת מינון הקורטיקוסטרואידים בחולי אסתמה ?

קורטיקוסטרואידים (corticosteroids) בשאיפה הם טיפול מקובל לאסתמה כרונית.

מינון התרופה נקבע במטרה להשיג שליטה טובה בתסמיני המחלה, תוך שימוש במינון הנמוך האפשרי על מנת להפחית את תופעות הלוואי.

מכיוון שמינון התרופה הדרוש לשליטה בתסמינים שונה ממטופל למטופל וכן באותו מטופל בתקופות שונות יש צורך בשיטה קלה, יעילה ובטוחה שתסייע בקביעת המינון הדרוש.

ההנחיות כיום ממליצות על קביעת המינון על פי תסמיני האסתמה ותוצאות בדיקות תפקודי ריאות בסיסיות. מחקרים הראו ששימוש בקריטריונים שונים לקביעת מינון הקורטיקוסטרואידים, כדוגמת תגובתיות-יתר של דרכי הנשימה או איזונופיליה (eosinophilia) בדגימת כיח, הובילו לשיפור בתוצאות. עם זאת, בדיקות אלו דורשות זמן או קשות לביצוע.

מקטע הניטריק אוקסיד (nitric oxide) באוויר הננשף הוא סמן של אסתמה.  מקטע ה-NO הננשף עולה בהתאם למידת הדלקת בדרכי האוויר. עליה במקטע ה-NO הננשף קשורה בהתדרדרות בשליטה באסתמה. טיפול אנטי-דלקתי מביא לירידה ברמת ה-NO בתלות במינון התרופה. בניגוד לבדיקת כיח או בדיקות תגר לתגובתיות דרכי הנשימה, בדיקת מקטע ה-NO הננשף קלה לביצוע ומקובלת על רוב המטופלים.

במחקר פרוספקטיבי, אקראי ומבוקר פלצבו זה השוו החוקרים בין שתי שיטות לתיקון מינון הקורטיקוסטרואידים בשאיפה: אלגוריתם המבוסס על מקטע ה-NO בנשיפה לעומת אלגוריתם המבוסס על הקווים המנחים המקובלים למעקב וטיפול באסתמה.

במחקר השתתפו קרוב ל-100 מטופלים עם אסתמה המטופלים באופן קבוע בקורטיקוסטרואידים בשאיפה. המטופלים הוקצו אקראית להתאמת מינון הקורטיקוסטרואידים, באופן הדרגתי, על-פי מדידות מקטע ה-NO בנשיפה או על בסיס ההנחיות המקובלות.

בשלב הראשון נקבע המינון האופטימלי של התרופה ובשלב השני נותרו המטופלים במעקב למשך 12 חודשים. התוצאה העיקרית שנבחנה הייתה שכיחות התקפי האסתמה. כמו כן נבדק המינון הממוצע היומי של קורטיקוסטרואידים בשאיפה.

עם סיום המחקר נמצא שמינון התרופה היומי הממוצע היה גבוה פי 1.7 בקבוצת הביקורת בהשוואה לקבוצה בה נקבע המינון על פי מקטע ה-NO הננשף, הבדל זה היה מובהק סטטיסטית. לא היה הבדל משמעותי בשכיחות ההתקפים בין שתי הקבוצות.

כמו כן לא נמצאו הבדלים משמעותיים בסמנים של שליטה באסתמה, שימוש בפרדניזון (prednisone)  פומי, תפקודי הריאות או דרגת הדלקת בדרכי הנשימה.

לסיכום, על-ידי שימוש במדידות מקטע ה-NO בנשיפה ניתן להפחית משמעותית את מינון הקורטיקוסטרואידים בשאיפה תוך שמירה על שליטה טובה בתסמיני המחלה.

למאמר


Use of Exhaled Nitric Oxide Measurements to Guide Treatment in Chronic Asthma, Andrew D. Smith, Jan O. Cowan, Karen P. Brassett, G. Peter Herbison, D. Robin Taylo, NEJM Volume 352:2163-2173 May 26 2005 Number 21,

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה