אורולוגיה

הפרשת חלבון מוגברת בשתן מלווה בסיכון מוגבר לאי-ספיקת לב בחולים עם פרפור פרוזדורים (Eur Heart J Qual Car Clin Outcomes)

בקרב חולים יפנים עם פרפור פרוזדורים, רמות מוגברות של חלבון בשתן מלוות בסיכון מוגבר לאירועי אי-ספיקת לב, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת European Heart Journal – Quality of Care and Clinical Outcomes.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי פרוטאינוריה הינה סמן לנזק כלייתי, אשר לעתים קרובות מופיע לפני ירידה בקצב פינוי גלומרולארי משוער. מספר מחקרים שפורסמו לאחרונה הצביעו על קשר בלתי-תלוי בין פרוטאינוריה ובין היארעות פרפור פרוזדורים. במחקר הנוכחי הם ביקשו לבחון את הקשר בין פרוטאינוריה ובין אירועי אי-ספיקת לב בחולים עם פרפור פרוזדורים על-בססי נתונים ממאגר Fushimi AF Registry, סקר פרוספקטיבי מבוסס-קהילה של חולים מיפן עם פרפור פרוזדורים.

החוקרים אספו נתונים אודות 2,164 חולים עם נתונים זמינים אודות הפרשת חלבון בשתן, מהם ב-28% הייתה עדות לפרוטאינוריה.

בהשוואה לחולים ללא פרוטאינוריה, אלו עם עדות להפרשת חלבון מוגברת בשתן היו מבוגרים יותר (75.8 לעומת 73.4 שנים, p<0.01), עם ריכוז המוגלובין נמוך יותר (12.5 לעומת 13.1 גרם/ד”ל, p<0.01), קצב פינוי גלומרולארי משוער נמוך יותר (52.2 לעומת 63.2 מ”ל/דקה , p<0.01) ומקטע פליטה של חדר שמאל נמוך יותר (61.4% לעומת 63.5%, p<0.01); עם שכיחות גבוהה יותר של מחלות רקע, כולל יתר לחץ דם, סוכרת, אירוע מוחי קודם ואי-ספיקת לב קודמת.

לאורך חציון מעקב של חמש שנים, שיעור אירועי אי-ספיקת לב היו גבוהים יותר בחולים עם פרפור פרוזדורים ופרוטאינוריה, בהשוואה לאלו עם הפרעת הקצב אך ללא פרוטאינוריה (4.1% לעומת 2.1% לשנת-אדם, p<0.01).

הממצאים מעידים כי פרוטאינוריה הינו גורם סיכון בלתי-תלוי בסיכון לאירועי אי-ספיקת לב, בהשוואה להפרשה תקינה של חלבון בשתן (יחס סיכון מתוקן של 1.4, רווח בר-סמך 95% של 1.13-1.74).

מניתוח לפי תתי-קבוצות עלה כי הקשר בין פרוטאינוריה ובין אירועי אי-ספיקת לב בחולים עם פרפור פרוזדורים היה עקבי בתתי-קבוצות שונות, למעט השפעה גדולה יותר בחולים מתחת לגיל 75 שנים (יחס סיכון של 3.03, רווח בר-סמך 95% של 2.12-4.34), בהשוואה לחולים בגילאי 75 שנים ומעלה (יחס סיכון של 1.59, רווח בר-סמך 95% של 1.23-2.05).

החוקרים מסכמים וכותבים כי למיטב ידיעתם, זהו המחקר הראשון להערכת הקשר בין פרוטאינוריה ובין אירועי אי-ספיקת לב בחולים עם פרפור פרוזדורים.

 

Eur Heart J Qual Car Clin Outcomes, Jan 2023

 

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה