אורולוגיה

התועלת של בדיקת CT לאחר ניתוח לאבחנת חסימת מעיים (Obstet Gynecol)

מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו במהלך חודש נובמבר בכתב העת Obstetrics & Gynecology, עולה כי בדיקות CT (Computed Tomography) אינן מסייעות בזיהוי סיבוכים חמורים בקרב חולות לאחר ניתוחים גניקולוגיים בסבירות קלינית גבוהה לסיבוכים לאחר-ניתוח.

החוקרים מסבירים כי השימוש בבדיקות CT עלה באופן נרחב בשנים האחרונות, עם עליה מ-3 מיליון סריקות שנערכו בשנות השמונים של המאה הקודמת ליותר מ-62 מיליון סריקות כל שנה כיום. למרות שלבדיקות רגישות של למעלה מ-90% לזיהוי סיבוכים בטניים, אל מול הדיוק האבחנתי קיימת העלות של חשיפה לקרינה מייננת, עלויות הבדיקות והחלמה ממושכת.

במסגרת המחקר הנוכחי ביקשו החוקרים לאפיין את הערך המוסף של בדיקת CT, בהשוואה לקריטריונים הקליניים בחולות עם חשד גבוה לחסימת מעיים. הם כללו 205 נשים שעברו ניתוח גניקולוגי בתקופה שבין 2 בינואר, 2008, ועד 30 בדצמבר, 2010, שעברו בדיקות CT של הבטן ו/או האגן בתוך 42 ימים מהניתוח, בשל חשד לסיבוכים.

38 נשים (18.5%) אובחנו עם סיבוכים הקשורים במערכת העיכול, כולל 22 נשים עם חסימת מעיים, 10 עם התנקבות של המעי ושש נשים עם דלף מההשקה. נשים אלו נטו להיות מבוגרות יותר (גיל ממוצע של 61.3 שנים), בהשוואה לאלו שלא פיתחו סיבוכים במערכת העיכול (גיל ממוצע של 55.3 שנים). בקבוצה זו תועדה גם שכיחות גבוהה יותר של מחלת עורקים כלילית (7.9% לעומת 1.2%, p=0.045), שיעור גבוה יותר של ניתוח לפרוטומיה (92.1% לעומת 66.5%, p=0.002), וניקוז לא-צפוי מפצע, נקז או סטומה (8.4% לעומת 0.6%, p<0.001).

תוצאות בדיקות CT הדגימו חשד לחסימת מעיים ב-37 נשים, זיהו נכונה את הבעיה ב-34 נשים, עם שלוש תוצאות חיוביות-שגויות. הרגישות והסגוליות של בדיקות CT עמדו על 89.5% ו-98.2%, בהתאמה.

מעניין לציין כי הסגוליות הגבוהה ביותר של בדיקות CT תועדה בקבוצת הנשים בסיכון נמוך על-בסיס המאפיינים הקליניים. מבין 57 נשים אלו, בדיקת CT זיהתה 3 נשים עם בעיות הקשורות במערכת העיכול, שלא היו מאובחנות על-סמך המאפיינים הקליניים בלבד. הרגישות והסגוליות בקבוצה זו עמדו על 100% ו-98%, בהתאמה.

Obstet Gynecol. Published online November 6, 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה