אורולוגיה

הנחיות חדשות של ה-ESH/ESC לניהול וטיפול ביתר לחץ דם (מדסקייפ)

החברה האירופאית ליתר לחץ דם (ESH) והחברה האירופאית לקרדיולוגיה (ESC) פרסמו השבוע הנחיות טיפול חדשות לניהול של יתר לחץ דם, כשהמלצתם העיקרית היא לשמור את החולים מתחת ללחץ דם סיסטולי של 140 מ”מ כספית, כך בכתבה שפורסמה במדסקייפ. ההנחיות החדשות מחריגות מטופלים עם סוכרת ומבוגרים; בחולי סוכרת הההמלצה היא להביא את המטופלים ללחץ דם דיאסטולי הנמוך מ-85 מ”מ כספית. במטופלים בני 80 או פחות ההמלצה היא לשמור את המטופלים עם לחץ דם סיסטולי של 140-150 מ”מ כספית, או פחות אם המטופל בריא ומצבו טוב. בני שמונים ומעלה יכולים להיות עם יעד מטרה דומה בלחץ הדם אך לפי ההמלצות יש לקחת בחשבון את מצבם הנפשי והגופני של המטופלים הקשישים. ההנחיות פורסמו במפגש המדעי השנתי של החברה האירופאית ליתר לחץ דם במילנו.

ד”ר ג’וזפה מנצ’יה, אחד מראשי הועדה שכתבה את הממלצות מטעם ה- ESH וה-ESC  אמר  כי מדובר בהנחיות והמלצות טיפול ולא בהוראות לרופאים המטפלים, אך בעוד שיש מקום לשיקול דעת של המומחים, אין עוררין על כך שלחץ דם הגבוה מ-140/90 מ”מ כספית מעלה את הסיכון למחלות לב וכלי דם ולשבץ. לדבריו, 60% מהמטופלים שחוו שבץ נותרים נכים או מוגבלים מאוד בשנה שלאחר השבץ, והעליות הכלליות והחברתיות בעולם בשל מצבים אלה הן עצומות.

ההנחיות החדשות, עדכון לפרסום קודם ב-2007, נועדו לדברי הכותבים להוריד את שיעור התמותה והתחלואה הקשורים ליתר לחץ דם. הכותבים חוזרים ומדגישים כי הטיפול צריך להיות מוכתב לפי רמת הסיכון של המטופל, ולהתחשב בגורמי הסיכון הקרדיווסקולריים שלו, בנזק אסימפטומטי לאיברים ובנוכחות (או העדר) של מחלת הסוכרת, מחלת לב או כליות. בדומה להנחיות הקודמות, המטופלים חולקו לארבע קבוצות, הראשונה עם לחץ דם בינוני גבוה (130-139/85-89 מ”מ כספית), יתר לחץ דם ברמה 1 ( 140-159/90-99 מ”מ כספית),  יל”ד רמה 2 ( 160-170/100-109 מ”מ כספית) ויל”ד רמה 3 (180/110 מ”מ כספית או יותר). גורמי סיכון או מחלות אחרים צריכים להכנס לשקלול בהחלטות הטיפול בניהול יתר לחץ הדם. בהנחיות מספקים הכותבים אלגוריתם של הערכת הסיכון הכללית.

עוד בהנחיות החדשות המלצות לשינוי אורח החיים להורדת לחץ הדם, בינהן הורדת צריכת מלח לרמה של כ-5-6 ג’ ביום, שעשויה לסייע בהורדת יתר לחץ הדם הסיסטולי. הנחיות הטיפול ממליצות גם להוריד את ה-BMI ל-25 ק”ג למטר מרובע, ואת היקף המותניים לפחות מ-102 ס”מ בגברים ופחות מ-88 ס”מ בנשים. ההנחיות גורסות כי הורדה של 5 ק”ג עשויה לסייע גם היא בהורדת לחץ הדם הסיסטולי, כמו גם אימוני סיבולת אירוביים.  לדברי הכותבים, ניתן לאפשר למטופלים עם יתר לחץ דם מתון לנסות ולהשפיע על יתר לחץ הדם באמצעות שינוי אורח החיים במשך כמה חודשים, אך במטופלים עם יתר לחץ דם גבוה הנמצאים בסיכון הטיפול צריך להיות אגרסיבי יותר, ובמידה ובתוך שבועות לא נראה שיפור באמצעות דיאטה ופעילות גופנית יש להתחיל טיפול תרופתי.

חידוש נוסף בהנחיות הטיפול הוא ההמלצה למדידות לחץ דם אמבולטוריות (ABPM). בדיקות כאלה מאפשרות מדידות תדירות מחוץ לסביבה הרפואית, ונמצאות בקורלציה גבוהה יותר לנזק לאיבר או לאירועים קרדיווסקולריים מאשר מדידת לחץ הדם במרפאה. לדברי הכותבים, הבדיקות הללו מספקות מידע שונה ומשלים.

כמו כן, מתייחסים הכותבים לחשיבותו של הטיפול המשולב, וכי מטופלים רבים זקוקים ליותר מתרופה אחת לאיזון לחץ הדם. מטופלים הנמצאים בסיכון גבוה לסבול מאירועים קרדיווסקולריים או עם לחץ דם גבוה מאוד בתחילת הטיפול יש לשקול להתחיל טיפול משולב במקום טיפול בתרופה יחידה, בעוד שבמטופלים עם יתר לחץ דם מתון עדיף להתחיל את הטיפול בתרופה יחידה. לדברי הכותבים, מחקרים שונים ומטא אנליזות מצאו כי הטיפולים השוניםל ליתר לחץ דם מביאים תועלת בהורדת לחץ הדם, וחמשת קבוצות הטיפול העיקריות- משתנים, חסמי בטא, אנטגוניסטים לתעלות סידן, מעכבי ACE וחסמי הרצפטור לאנגיוטנסין (ARBs) , כולן אפשריות ומומלצות לטיפול במטופלים השונים.  הנחיות הטיפול ממליצות שלא להשתמש בחסימה כפולה של ציר הרנין אנגיוסטין, בשל הסיכון להיפרקלמיה, לחץ דם נמוך וכשל כלייתי.  לגבי הסיכון האפשרי למחלת הסרטן בעקבות שימוש ב-ARBs, הכותבים טוענים כי הסיכון הזה הוכח כלא נכון, וה-FDA  כמו גם סוכנות התרופות האירופאית קבעו שתיהן כי לא קיים סיכון כזה להתפתחות מחלת הסרטן בשל השימוש בתרופה.

דנרבציה כלייתית, טיפול המשמש יותר ויותר להורדת יתר לחץ דם עמיד, מוזכר בהנחיות רק כטיפול מבטיח ביתר לחץ דם עיקש. כותבי ההמלצות טוענים כי בכל הנוגע לטיפול בדנרבציה כלייתית , יש צורך באישוש ומידע נוסף ממחקרים ארוכי טווח המשוים את הטיפול לטיפולים קיימים ומוכרים מבחינת יעילות ובטיחות. לדבריהם יש לבחון גם האם הורדת לחץ הדם בעקבות דנרבציה כלייתית מביאה להורדת התמותה והתחלואה הקרדיווסקולרית.

בכתבה במדסקייפ נכתב גם בהערת שוליים כי ההנחיות של ה-ESH/ESC לניהול יתר לחץ דם הקדימו להתפרסם לפני עדכון הנחיות הטיפול של ה-JNC (Joint National Committee) למניעה, זיהוי, הערכה וטיפול של יתר לחץ דם (המכונות JNC-8) הצפויות להתפרסם בהמשך השנה.

לכתבה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה