אורולוגיה

ההשפעה של דיאטה עשירה בחלבונים על תפקוד הכליות בחולי סוכרת סוג 2 (American Journal of Clinical Nutrition )

דיאטות להורדה במשקל, העשירות בחלבונים (כלומר, שיותר מרבע מהקלוריות מגיעות מחלבונים) לא מומלצות היום עבור מטופלים הסובלים מסוכרת סוג 2 מאחר שעלולות להיות להן השלכות שליליות על תפקוד הכליות. החוקרים רצו לבחון את ההשפעות האפשריות של דיאטות מסוג זה על תפקוד הכליות במשך כשנה בקבוצה של אנשים הסובלים מסוכרת סוג 2 וממחלת כליות בשלב מוקדם.

כדי לבחור את המשתתפים במחקר, החוקרים בחרו מבין מטופלים עם סוכרת סוג 2 שמנים או במשקל יתר כאלו שיחס האלבומין לקריאטינין אצלם היה 3-30 מ”ג לממו”ל.  76 המשתתפים שנבחרו הושמו באופן אקראי בדיאטת חלבונים מתונה להורדה במשקל  או בדיאטת חלבונים סטנדרטית להורדת משקל, במשך כשנה .   יעד המחקר העיקרי שנבחן היה השינוי בתפקוד הכליות כפי שהוערך על ידי ה-iGFR ((isotope glomerular filtration rate, ה-GFR המוערך והציסטאין C.

מביניהם, הגיעו לקו הסיום של המחקר 45 מטופלים, 21 בקבוצת דיאטת החלבונים המתונה ו-24 בדיאטת החלבונים הסטנדרטית .ההבדל הממוצע בצריכת החלבונים בין שתי הדיאטות היה של 19  ± 6 גרם ליום  בין שתי הקבוצות לא נרשמו פערים מובהקים סטטיסטית  בירידה הממוצעת במשקל (±SE)  , (9.7  ± 13.4 ק”ג בקבוצת דיאטת החלבונים המתונה, 6.6 ±  7.1 ק”ג בדיאטת  החלבונים הסטנדרטית)  ולא היו שינויים בתפקוד הכליות, בלחץ הדם או באלבומינוריה, אם כי שתי הדיאטות הביאו לירידה בערכי ההמוגלובין המסוכר. השינויים בתפקוד הכליות היו קשורים ל-GFR המוערך בתחילת המחקר; מטופלים עם מחלת כליות בשלב 1-3 (33 מטופלים עם ערכים מתחת ל-120 mL · min−1 · 1.73 m−2) השיגו שיפור בתפקוד הכליות, בעוד שמטופלים שסבלו מהיפרפילטרציה ( 12 מטופלים עם ערכים מעל 120mL · min−1 · 1.73 m−2) הראו ירידה ב-GFR. לאחר שנערכו התאמות להורדה במשקל, ה-GFR בתחילת המחקר נשאר גורם חיזוי בעל מובהקות לתוצאות במטופל ללא קשר לדיאטה שניתנה.   

לסיכום כותבים החוקרים כי הירידה במשקל הביאה לשיפור בתפקוד הכליות אצל המשתתפים, אך לא ניכרו הבדלים בין שתי הדיאטות שנבחנו.

לתקציר המחקר

Am J Clin Nutr July 2013

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה