אורולוגיה

בטיחות מתן טיפול ארוך-טווח ב-Clomiphene Citrate בגברים עם היפוגונאדיזם (BJU Int)

טיפול ב- Clomiphene Citrate עשוי להביא לשיפור ברמות הטסטוסטרון והתסמינים בגברים עם היפוגונאדיזם שניוני, ומתוצאות מחקר חדש עולה כי הטיפול נותר בטוח ויעיל גם כאשר ניתן לאורך תקופה של שנים.

בפרט, עלה חשש מפני ההשפעות ארוכות הטווח של Clomiphene Citrate על צפיפות העצם, לאור ההשפעות האנטי-אסטרוגניות של התכשיר.

מדגם המחקר כלל 466 גברים עם היפוגונאדיזם שטופלו במשך לפחות 12 חודשים ב- Clomiphene Citrate. לאחר שלושה חודשים, 75% מהגברים עדיין נטלו את הטיפול במינון של 25 מ”ג, פעם ביומיים.

רמות טסטוסטרון עלו בממוצע ב-384 ננוגרם לד”ל, לאחר 12 חודשים וירדו מעט במהלך 24 החודשים הבאים אך נותרו בטווח התרפויטי של 500-600 ננוגרם לד”ל. דפוס השינוי מדדי ADAM (Androgen Deficiency in Aging Man) היה דומה.

עם הטיפול חלה עליה תואמת ברמות LH (Luteinizing Hormone) ורמות אסטרדיול עלו באופן עקבי, אך אף אחד מהמטופלים לא פיתח גניקומסטיה או רגישות של הפטמות.

מדדי צפיפות עצם בצוואר הירך ובעמוד השדרה המותני השתפרו משמעותית עם הזמן. במעט למעלה מרבע מהמטופלים מדד צפיפות העצם היו תקינים בתחילת המחקר (28%), זאת בהשוואה ל-50% מהמטופלים לאחר שנה אחת, 48% לאחר שנתיים ו-55% מהמטופלים לאחר שלוש שנים.

בדומה, שיעור הגברים עם אוסטיאופורוזיס ירד מ-13% בתחילת המחקר ל-6% לאחר שנה ושנתיים ו-3% לאחר שלוש שנים.

ממצאי המחקר מעידים על הבטיחות והיעילות של Clomiphene Citrate כאשר ניתן כטיפול לגירוי מרכזי לייצור טסטוסטרון בגברים עם היפוגונאדיזם. התוצאות ארוכות הטווח תומכות במתן Clomiphene Citrate על-בסיס כרוני במקרה הצורך. החוקרים מדגישים כי מדובר בסדרת מקרים ולא כללו קבוצת השוואה להערכת היעילות של הטיפול בהשוואה לטסטוסטרון או טיפולים אחרים.

BJU Int 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה