אורולוגיה

התועלת של קפאין להקלה על כאב במבוגרים (Cochrane Database of Systematic Reviews)

מתוצאות מחקר חדש עולה כי הוספת קפאין במינון של 100 מ”ג ומעלה לטיפול סטנדרטי במשככי כאבים הובילה לעליה קלה אך משמעותית בשיעור המשתתפים בהם חלה הקלה משמעותית בכאב.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי רבים נוהגים להוסיף קפאין למשככי כאבים סטנדרטים, תחת הסברה כי הנ”ל משפר את ההשפעות משככות הכאבים, למרות שהעדויות התומכות בכך מוגבלות. במחקר הנוכחי ביקשו החוקרים להעריך את היעילות היחסית של מנה בודדת של משכך כאבים מכל סוג עם קפאין להקלה על כאב חד, תוך השוואה אל מול אותו משכך כאבים בלבד.

החוקרים ערכו חיפוש במאגרי CENTRAL, MEDLINE, EMBASE ו-Oxford Pain Relief Database עד ינואר 2012 וכן ערכו חיפוש באינטרנט ויצרו קשר עם חברות תרופות שערכו מחקרים שלא פורסמו. הסקירה כללה מחקרים אקראיים, כפל-סמיות, שערכו השוואה בין מנה בודדת של משכך כאבים עם קפאין ובין אותו מינון של משכך כאבים בלבד בהקלה על כאב חד.

החוקרים זיהו 19 מחקרים, עם סך כולל של כ-7,200 משתתפים. מרבית המחקרים התמקדו ב-Paracetamol או Ibuprofen, בשילוב עם קפאין במינון 100-130 מ”ג, ומצבי הכאב הנפוצים שנבחנו כללו כאב שיניים לאחר ניתוח, כאב לאחר-לידה וכאבי ראש. החוקרים זיהו תועלת קטנה אך מובהקת סטטיסטית עם מתן קפאין במינון 100 מ”ג ומעלה, שאינה תלויה בגורם לכאב או בסוג משכך הכאבים. עם הוספת קפאין נרשמה עליה של 5-10% בשיעור המשתתפים עם הקלה טובה בכאב (לפחות 50% מהכאב המקסימאלי).

כאשר נבחנו בנפרד, מרבית המחקרים הדגימו עדיפות מספרית לקפאין, אך ללא עדיפות סטטיסטית. תועדה תופעת לוואי חמורה אחת עם קפאין, אך החוקרים קבעו כי אינה קשורה לתרופת המחקר.

החוקרים יודעים או חושדים כי ישנם 20 מחקרים נוספים עם קרוב ל-10,000 משתתפים אודותם לא אספו נתונים. ההשפעה הנוספת על שיכוך כאבים של קפאין נותרה מובהקת סטטיסטית, אך פחות חשובה קלינית, גם כאשר הניחו כי לכל הנתונים החסרים אין השפעה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי תוספת קפאין לטיפול במשככי כאבים מביאה להקלה ניכרת בכאב במבוגרים.

Cochrane Database of Systematic Reviews 2012, Issue 3.

לידיעה ב-NELM

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה