אורולוגיה

היצרות ורידי הכסל מעלה את הסיכון לפקקת ורידים עמוקים בנשים המטופלות בגלולות למניעת היריון (Am J Obstet Gynecol)

חוקרים מקליפורניה מדווחים במאמר חדש שפורסם בכתב העת American Journal of Obstetrics and Gynecology כי בנשים הנוטלות גלולות למניעת היריון קיים סיכון גבוה הרבה יותר מהמוצע לפקקת ורידים עמוקים, בנוכחות היצרות משמעותית של וריד הכסל המשותף.

לדברי החוקרים, באוכלוסיה הכללית, שכיחות היצרות של מעל 50% בוריד הכסל המשותף השמאלי מגיעה לשיעור של עד 25% .

במחקר שכלל 35 נשים עם פקקת ורידים עמוקים ו-35 ביקורות תואמות בגיל, יחס הסיכויים לפקקת ורידים עמוקים היה 3.53 בנוכחות היצרות של מעל 70% בוריד הכסל המשותף השמאלי, 4.89 עם נטילת גלולות למניעת היריון ו-17.7 בנשים עם שני גורמי הסיכון הללו.

החוקרים כתבים כי בקרב נשים הנוטלות גלולות למניעת היריון הסיכון לפקקת ורידים עמוקים עומד על כ-1-3 מקרים לכל 10,000 שנות-אדם, אך הסיכון עולה כמעט עד פי שש במהלך השנה הראשונה לטיפול.

החוקרים העריכו נשים עם פקקת ורידים עמוקים באמצעות בדיקת טומוגרפיה ממוחשבת או בדיקת הדמיה בתהודה מגנטית. הם זיהו ביקורות מבין נשים שפנו לחדר מיון עם כאבי בטן.

בסה”כ, 37% מהמקרים ו-11% מהביקורות נטלו גלולות למניעת היריון. גורמי סיכון אחרים לפקקת ורידים עמוקים, כולל תרומבופיליה והריון, זוהו ב-63% מהמקרים ו-23% מהביקורות. ההיצרות הממוצעת עמדה על 70% בקבוצת המקרים ו-56% בקבוצת הביקורות.

החוקרים מדווחים כי עבור כל עליה של 1% מעל היצרות של 70% של וריד הכסל, נרשמה עליה של 5% בסיכון לפקקת ורידים עמוקים. בקרב נשים שנטלו גלולות למניעת היריון, עבור כל עליה של 1% בהיצרות , יחס הסיכויים לפקקת ורידים עמוקים היה 5.46.

לאור העלייה הדרמטית בסיכון לפקקת ורידים עמוקים בנשים עם היצרות ורידית משמעותית, הנוטלות בנוסף גלולות למניעת היריון, החוקרים קוראים לערוך מחקרים נוספים בנושא. בשלב זה, החוקרים כותבים כי במידה ואישה הנוטלת גלולות למניעת היריון מפתחת פקקת ורידים עמוקים בצד שמאל, בהעדר גורמי סיכון אחרים, יש לקחת בחשבון אפשרות של היצרות וריד הכסל המשותף.

Am J Obstet Gynecol 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה