אורולוגיה

האם אנשים הסובלים מאבנים בכליות מצויים בסיכון מוגבר להתפתחות טרשת עורקים? (מתוך Journal of Urology)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון ינואר של ירחון Journal of Urology עולה כי בוגרים צעירים אשר סבלו מאבנים בכליות עשויים להימצא בנוסף בסיכון מוגבר להתפתחות טרשת עורקים. החוקרים מבהירים כי אין משמעות הדבר כי האחד גורם לשני, כי אם ששני מצבים אלו עשויים לחלוק גורם משותף.

לדברי החוקרים, על אף שאבנים בכליות נתפשות פעמים רבות כבעיה אורולוגית גרידא, הרי יש לזכור כי הכליה מהווה למעשה מסננת לדם, ועשויה לבטא גם בעיות בעורקים.

במחקר נכללו למעלה מחמשת אלפים בוגרים צעירים בגילאי 18 עד 30 שנים, אשר נתבקשו לשוב לבדיקות במרווחי זמן קבועים למשך עשרים השנים הקרובות. מעט פחות מ-4% הם דיווחו על אבנים בכליות בנקודת זמן כלשהי לאורך המעקב.

בבדיקה האחרונה, בתום עשרים שנות המעקב, ביקשו החוקרים לבחון את עובי דופן עורקי התרדמה של הנבדקים. לדבריהם, נמצא כי אנשים אשר דיווחו על אבנים בכליות הראו סיכון מוגבר ב-60% להראות היצרות בעורקים, בהשוואה לאלו שלא דיווחו על מצב זה.

מומחה בתחום אשר נתבקש להגיב לפרסום הדברים טוען כי אין הפתעה בכך שאנשים הסובלים מאבנים בכליות מצויים בסיכון מוגבר לעורקים חסומים. הוא מזכיר כי מחקרים קודמים קשרו בין אבנים בכליות ובין יתר לחץ דם, אולם מבהיר כי לא ברור עדיין מה מהשניים הוא שגורם לטרשת העורקים- ערכים גבוהים יותר של לחץ דם, או שמא האבנים בפני עצמן.

בין מגבלות המחקר, מציין המומחה את העובדה כי נכללו בו כל האנשים שדיווחו על אבנים בכליות כמקשה אחת. הוא מזכיר כי ישנו מספר סיבות שונות להתפתחות אבנים בכליות, לרבות ריכוז גבוה של סידן בשתן, התייבשות ממושכת או הפרעה מולדת, וטוען כי יתכן ולא כל החולים הללו מצויים בסיכון מוגבר להיצרות בעורקים. עם זאת, יש צורך בהמשך המחקר בתחום לדבריו.

J Urol 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה