אורולוגיה

חולים עם אי-ספיקת כליות כרונית בשלב 3 יכולים להנות מ- Carotid Endarterectomy (מתוך Journal of the American Society of Nephrology)

מאת איתמר גנמור                                                                            

מממצאי מחקר חדש, אשר פורסמו בכתב העת Journal of the American Society of Nephrology בדצמבר 2010, עולה כי הסיכון לשבץ מוחי בחולים עם אי-ספיקת כליות כרונית בשלב 3, אשר סובלים גם מהיצרות סימפטומטית של עורק הקארוטיד, יורד לאחר Carotid Endarterectomy.

החוקרים ניתחו מידע מה- North American Symptomatic Carotid Endarterectomy Trial (NASCET) לגבי 524 חולים עם היצרות סימפטומטית של עורק הקארוטיד ואי-ספיקת כליות כרונית בשלב 3, ו-966 חולים עם היצרות סימפטומטית של עורק הקארוטיד ותפקוד שמור של הכליות.

נמצא כי בין החולים עם היצרות high-grade של עורק הקארוטיד, הסיכון לפתח שבץ מוחי בצד ההיצרות בתוך שנתיים היה 31.6% בחולים עם אי-ספיקת כליות כרונית לעומת 19.3% מהחולים עם תפקוד כלייתי שמור (p=0.042). Carotid endarterectomy הביא לירידה מובהקת בסיכון ב-82% וב-51% בהתאמה.

על מנת למנוע שבץ אחד, היה צריך לעשות endarterectomy ב-4 חולים עם אי ספיקת כליות כרונית וב-10 חולים עם תפקוד כליה שמור. שיעור השבצים המוחיים והמוות סביב הניתוח היה זהה בין שתי הקבוצות, אך שיעור האירועים הלביים היה גבוה יותר בחולים עם אי-ספיקת הכליות הכרונית.

מגבלות המחקר היו חוסר תקנון מדידת הקראטינין בסרום, השמטת חולים עם רמות קריאטינין בסרום הגבוהות לפחות פי 2 מהגבול הנורמלי, ופרסום ה-NASCET לפני השימוש באמצעים חדשים למניעת שבצים מוחיים.

Journal of the American Society of Nephrology

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה