אורולוגיה

מה הטיפול הכי יעיל בהיצרות עורק הכליה, רה –ווסקולריזציה או טיפול תרופתי ? (מתוך Annals of Internal Medicine)

סקירה סיסטמטית של מחקרים בנושא טיפול תרופתי אגרסיבי מול אנגיופלסטיקה עם הכנסת תומכן לטיפול בהיצרות עורק הכליה, שפורסמה במהדורת אוקטובר של Annals of Internal Medicine , מציעה, שיש תוצאות דומות של תפקוד כליתי, אך אולי שליטה טובה יותר בלחץ הדם לאחר אנגיופלסטיקה, בעיקר בחולים עם מחלה דו צדדית. יש לציין כי עדות זו לוקה בחסר והיא פחות מאופטימאלית.

החוקרים הסבירו כי היצרות של עורק הכליה עקב טרשת עורקים הולכת ועולה בשכיחותה בקרב האוכלוסייה המזדקנת ויכולה להימצא בעד ל-30% מהחולים עם מחלת לב קורונרית. אופציות הטיפול כוללות טיפול תרופתי אגרסיבי או אנגיופלסטיקה טרנסלומינלית תת עורית עם הכנסת תומכן. מספר התביעות של מדיקר (סוג של ביטוח רפואי בארה”ב) לביצוע אניופלסטיקה יותר מהוכפלו משנת 1996 ועד ל-2000, למרות עדות לא וודאית התומכת בטיפול זה.

על מנת להחליט איזה חולים ירוויחו הכי הרבה מאנגיופלסטיקה עם הכנסת תומכן, נערך מחקר CORAL (Cardiovascular Outcomes in Renal Atherosclerotic Lesions), שאמור לדווח על תוצאותיו בשנת 2010. בינתיים, הסקירה הנוכחית באה לענות על 3 שאלות :

1)      מה העדות שטיפול תרופתי יותר או פחות יעיל מרה ווסקולריזציה במבוגרים עם היצרות של עורק הכליה בשל טרשת עורקים. ומה הם התופעות הבלתי רצויות הקשורות עם טיפולים אלה.

2)      מה המאפיינים בנקודת ההתחלה והמבחנים האבחוניים הקשורים עם שיפור או הרעה של התוצאות?

3)      איזה משתנים טיפוליים קשורים עם תוצאות טובות או יותר או לא טובות?

החוקרים בדקו במאגר הנתונים של Medline וחיפשו מאמרים עד ספטמבר 2005, שחקרו מבוגרים עם היצרות עורק כליה בשל טרשת עורקים, ודיווחו על תמותה, תפקוד כליה, לחץ דם, אירועים קרדיווסקולרים או תופעות בלתי רצויות. 9 מחקרי השוואה ישירה, 8 מחקרי היסטוריה טבעית, 25 מחקרי אנגיופלסטיקה, 4 מחקרי ניתוחים ו-4 מחקרים בנוגע לטיפול תרופתי התאימו לקריטריונים אלה. העדות דורגה כחלשה, מתקבלת או חזקה.

אף מחקר לא דיווח על עדות חזקה, שהתקבלה מהשוואה ישירה של אנגיופלסטיקה והכנסת תומכן וטיפול תרופתי אגרסיבי. מתוך 9 מחקרי ההשוואה הישירה, 2 היו רנדומאליים ומבוקרים, שבדקו רק אנגיופלסטיקה ללא תומכנים מול טיפול תרופתי, והשאר השוו אסטרטגיות מרובות של רה-ווסקולריזציה עם טיפולים תרופתיים מגוונים. העדות ממחקרים אלה, שסווגה כמתקבלת, לא הראתה הבדלים משמעותיים בתוצאות של תפקוד הכליה עבור שני הטיפולים. יש לציין כי מחקר אחד הראה, שחולים עם מחלה דו צדדית חוו ירידה נטו משמעותית בלחץ הדם של 26/10 mm Hg לאחר אנגיופלסטיקה בהשוואה לטיפול תרופתי. עדות חלשה ממחקרים קטנה הראתה ששיעורי התמותה ואירועים קרדיווסקולרים היו דומים בשתי קבוצות הטיפול.

החוקרים מסכמים כי אין עדות מספקת כדי לתמוך בבהירות באסטרטגיית טיפול אחת נוכחית על פני אחרת. כמו כן, הם גם מצאו חוסר בעדות טובה בנוגע לתופעות בלתי רצויות, מבחנים אבחוניים או האימפקט של משתני טיפול שונים.

יש צורך בהערכה נוספת על מנת לקבוע איזה התערבות הכי אופטימאלית. מחקר CORAL המתנהל כיום וכולל חולים עם היצרות קשה של עורק הכליה (לפחות היצרות של 60%) ויתר לחץ דם סיסטולי, צריך להאיר יותר על בחירת אסטרטגיית הטיפול הכי טובה בחולים אלה.

Ann Intern Med. Published online October 24, 2006

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה