אורולוגיה

חסר באנדרוגנים עלול לגרום ל-vulvar vestibulitis ולכאבים באברי המין

תוצאות מחקר שהוצגו בקונגרס העולמי של ה-International Society for Sexual and Impotence Research מעידות כי חסר באנדרוגן עלול לגרום לבעיות במבנה ובתיפקוד ה-vestibular glands, הכוללים ירידה בביטוי הרצפטור לאנדרוגן, דבר המוביל ל-vestibular adenitis ולדיספראוניה.

אחד החוקרים, ד”ר Munarriz, אומר בראיון כי vestibulitis הוא גורם שכיח מאוד לכאבים באברי המין בקרב נשים, וכי ישנה תת-קבוצה של נשים שבהם הוא קשור, ככל הנראה, לשימוש בגלולות למניעת הריון או בטיפולים הורמונליים. הוא מסביר כי תת-קבוצה קטנה זו מגיבה לטיפול בתחליפי אנדרוגן.

3,000 נשים שסבלו מאי-תיפקוד מיני (FSD) נבדקו על ידי החוקרים. 13% מהן סבלו מדיספראוניה, ב-66% מהן נתגלו ממצאים גופניים של סינדרום vulvar vestibulitis (הוא VVS), וב-83% מהן נמצא חסר באנדרוגן.

בכדי לבחון את אפשרות קיום קשר בין חסר באנדרוגן לבין vestibulitis, השוו החוקרים את רקמת ה-vestibular gland מחולות שסבלו מ-VSS (כ-22 נבדקות שגילן הממוצע 36 שנים שנאספו מהן 36 חתכים) לרקמות שהופקו מגופות נשים שלא סבלו מהיסטוריה של vestibulitis (כ-5 נבדקות ביקורת שנאספו מהן 9 חתכים). בקרב החולות שסבלו מ-VVS נמצאה דיספאוניה משמעותית כפי שנראה בבדיקת הכאב באמצעות אינדקס התיפקוד המיני הנשי (ערך התוצאה הממוצעת 0.06 ± 0.9; ערך התוצאה המקסימלית 5).

צביעת hematoxylin-eosin הראתה דלקת משמעותית (P = .00009) ו-squamous metaplasia בדגימות שנלקחו מחולות שסבלו מ-VVS בהשוואה לנבדקות הביקורת.

צביעה אימונו-היסטוכימית באמצעות נוגדני אנטי-אסטרוגן, פרוגרסטרון ונוגדני אנטי-אנדרוגן הראתה ירידה משמעותית בביטוי הרצפטור לאנדרוגן  (P = .014) והרצפטור לפרוגרסטרון (P = .00042) ברקמות שנלקחו מחולות שסבלו מ-VVS בהשוואה לנבדקות הביקורת.

ד”ר Munarriz מציין כי בדגימות שנלקחו מנשים שסבלו מ-vestibulitis נמצאה דלקת משמעותית ו-squamous metaplasia ולא נמצאו בהן רצפטורים לאנדרוגן, ואילו בנבדקות הביקורת לא נמצאה דלקת והופיעה צביעה תקינה לאנדרוגנים. הוא מאמין כי קייםקשר בין כאבים באברי המין בשל vestibulitis לבין אנדרוגן.

ד”ר Munarriz מוסיף כי החוקרים מאמינים כי קיימת תת-קבוצה של נשים, בעיקר נשים צעירות, שמצויות בהן רמות נמוכות מאוד של אנדרוגן או טסטוסטרון כתוצאה מנטילת גלולות נגד הריון. הוא מציין כי נשים אלה נוטות לסבלו מכאבים באברי המין. לדבריו זה עשוי להיות אחד המנגנונים הפתו-פיזיולוגיים המסבירים מדוע נשים הנוטלות גלולות סובלות מהכאבים, שכן הן מאבדות את יכולתן לבטא את הרצפטורים לאנדרוגן ברקמות אברי המין.

הוא מסכם כי בהתבסס על כך, יתכן שתת-קבוצה זו של נשים הסובלות מהכאבים יכולה לקבל טיפול יעיל באמצעות הורמונים וכי מחקרים עתידיים יוכלו לבדוק את יתרונות מתן טיפול בטסטוסטרון באוכלוסיה זו.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה