אורולוגיה

הפסין עשוי להוות סמן לאיבחון של סרטן הערמונית (J Urol)

על-פי דיווח שפורסם לאחרונה, ביטוי הפסין, סרין-פרוטאז, מצויה בהתאמה לרמת האגרסיביות של גידול סרטני בבלוטת הערמונית. לכן עשוי ההפסין להוות אינדיקטור פרוגנוסטי פוטנציאלי שימושי. 

הקשר בין ביטוי הפסין לבין פרוגנוזה של סרטן הערמונית הוצע לראשונה במחקרי cDNA microarray. אולם עד כה, לא בוצעה אנליזה כמותית של הקשר.

במחקר זה השתמשו החוקרים בטכניקת PCR כמותית בכדי לבדוק את הערך הפרוגנוסטי של ביטוי ההפסין בקרב 90 חולים שעברו ניתוח לכריתת בלוטת הערמונית עקב המצאות גידול. בקרב 51 מהנבדקים נמצא גידול בדרגה 2, וב-39 מהם נמצא גידול בדרגה 3.

החוקרים מסבירים כי בכל אחד מהחולים הושווה ביטוי הפסין באזורי הגידול בבלוטה לביטוי באזורים נקיים מגידול .

החוקרים מדווחים כי ב-81 מתוך 90 הדגימות, נמצא ביטוי גבוה יותר של הפסין באזורי הגידול של הבלוטה (p<0.001). למעשה, הביטוי היה גבוה פי 10 באזורי הגידול ביותר ממחצית מן הדגימות.

החוקרים מדווחים גם כי היחס בין ביטוי ההפסין באזורי הגידול לביטוי באזורים נקיים היה גבוה משמעותית בחולים שבהם נמצא גידול בדרגה 3 מבאלו שסבלו מגידול בדרגה 2 (p=0.031). בשימוש בערך הפחתה ששווה למאון ה-75 עבור ביטוי ההפסין יכולים החוקרים להבחין בוודאות בין חולים בעלי סיכון גבוה לחולים בעלי סיכון נמוך להישנות של המחלה.  

החוקרים מציינים כי קיום בקרה חיובית על ביטוי הגן להפסין בגידולים מתקדמים ואגרסיביים יותר מעיד על תפקיד אפשרי של חלבון ההפסין בתהליך ההתקדמות של סרטן הערמונית.

הם מסכמים כי בעתיד עשוי הפסין להוות סמן אבחנתי של סרטן בבלוטת הערמונית בסרום, וסמן ריקמתי להבחנה בין גידולים לא אגרסיביים לגידולים אגרסיביים יותר.

J Urol 2004;171:187-191

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה