אורולוגיה

רמות ה- PSA ורמות האבץ בערמונית מסייעות באבחון סרטן הערמונית (J Urol)

הקשר בין רמות האבץ בבלוטת הערמונית ובין רמות ה-prostate specific antigen, PSA, בסרום עשוי לסייע באבחון של סרטן הערמונית.

במחקר רב-מרכזי שנערך בישראל, מצאו החוקרים כי בקרב חולים בסרטן הערמונית, נפגמת יכולת תאי בלוטת הערמונית לשמור על ריכוז האבץ.

באמצעות פלורסנציה בקרני X בדקו החוקרים את ריכוזי האבץ בדגימות רקמה שנלקחו מ-28 נבדקים שעברו ניתוח להסרת סרטן בבלוטת הערמונית.

החוקרים מוצאים שוני בריכוזי האבץ שנמצאו אפילו בקרב דגימות שנלקחו מאותו אזור אנטומי של הבלוטה, ולכן מציינים כי מדידות מכמה אזורים שונים חיוניות בכדי לבצע את האבחון.

החוקרים מגלים כי קיימת קורלציה בין רמות האבץ והנתונים ההיסטולוגיים ובין רמות ה-PSA המצויות בסרום. הם קובעים כי שילוב בין רמות ה-PSA בסרום ובין רמות האבץ יוצר שיפור משמעותי בערך האבחון של כל אחד משני המשתנים הללו בנפרד ומהווה כלי חזק לאיבחון מדויק יותר.

הם מדווחים, לדוגמא, כי בשימוש בגבול תחתון של 4ng/ml עבור רמות ה-PSA ובגבול עליון של 80g/g של אבץ, שעור האבחנות מסוג  false positive עמד על 18%. ללא התחשבות ברמות האבץ עמד שעור זה על 47%.

החוקרים מסכמים כי הקשר בין רמות האבץ בתאי בלוטת הערמונית ובין רמות ה-PSA בסרום מאפשר יצירת הבחנה משופרת בין מקרי היפרטרופיה שפירה של בלוטת הערמונית לבין מקרים של סרטן הערמונית, ויכול להוות כלי חזק ליצירת אבחון מדויק יותר.

J Urol 2003;170:2258-2262

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה