רפואת ריאות

גורמי סיכון להפרעות בתפקודי ריאה לאחר אסטמה בילדות (J Allergy Clin Immunol)

ממחקר חדש עולה כי מבוגרים שסבלו מאסטמה בתקופת הילדות, מפתחים לעיתים קרובות הפרעות בתפקודי הריאות. תקופה ממושכת יותר של אסטמה בתקופת הילדות, רגישות גבוהה יותר במבחן Metacholine ולידה מוקדמת, מגבירים את הסיכון לתוצאות אבנורמליות בבדיקת ספירומטריה בגיל מבוגר.

אסטמה, המוגדרת כחסימה הפיכה של דרכי האויר, המופיעה בשלב מוקדם בחיים, משפיעה על תפקודי הריאה בגיל מבוגר יותר, אך לא ברור אם השפעה זו הפיכה או לא.

בכדי לבחון את הנושא, החוקרים ביצעו מבחן תפקודי ריאה ב-84 בוגרים בגילאי 17-30, שסבלו שהשתתפו בעבר בניסוי קליני של טיפול אימונותרפיה לאסטמה בילדות. תפקודי ריאה אבנורמלים הוגדרו כמדדי FEV1, FVC, או FEV1/FVC באחוזון 5 ומטה, או שניים או יותר מהמדדים הלו באחוזון 10 ומטה.

תפקודי ריאה אבנורמלים זוהו ב-40 משתתפים.

נבדקים שנולדו לפני שבוע 35, היו בסיכון מוגבר פי 10 לתפקודי ריאה אבנורמלים. בכל המשתתפים במחקר נמצאה קורולציה חזקה בין תפקודי ריאות בילדות ובין תפקודי הריאות בבוגרים.

המשתתפים במחקר עם תוצאות אבנורמליות בבדיקת תפקודי ריאה, סבלו גם מאסטמה ממושכת יותר בשעת התחלת המחקר המקורי, עם אסטמה של 6 שנים בממוצע, לעומת 4.5 שנים בקרב המשתתפים עם תפקודי ריאה תקינים בבגרות.

רגישות אסטמה בילדות ל-Metacholin היתה 0.11 מ”ג למ”ל עבור בוגרים עם תפקודי ריאות נמוכים, ו-0.18 מ”ג למ”ל בנוכחות תפקודי ריאות תקינים.

28 מהנבדקים עם תפקודי ריאות אבנורמלים נבדקו שוב לאחר שטופלו במשך שבוע ב-1 mg/kg Prednisone למשך שבוע אחד, 7 מהם הראו שיפור בבדיקות. עם זאת, החוקרים מציינים כי השיפור היה צנוע ולא-שלם.

מהתוצאות עולה כי אסטמה אלרגית בתקופת הילדות, קשורה בחסימת דרכי אויר שאינה ניתנת להפיכה בקלות ע”י מרחיבי סימפונות או סטרואידים בחולים עם אסטמה משמעותית, וניתן לזהות תת-קבוצה זו בשלב מוקדם בחיים. דרושים מחקרים נוספים כדי לבחון את הפקטורים הגנטיים והחשיפות המוקדמות שעשויות להוביל לשינויים בדרכי האויר ולאפשר מתן טיפול ומניעה טובים יותר.

J Allergy Clin Immunol 2005;116:1213-1219.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה