פסיכיאטריה

שילוב של בדיקות סקר פשוטות מאפשר אבחון מוקדם של אוטיזם (Pediatrics)

תוצאותיו של מחקר מסין מצביעות על כך שה- Checklist for Autism in Toddlers (CHAT-23), בדיקת סקר פשוטה, מסייעת באבחון של אוטיזם בפעוטות בין הגילאים 18 ל-24 חודשים.

“מחקרים קודמים הוכיחו שאבחון והתערבות מוקדמים באוטיזם הם יעילים” ציינו החוקרים.

חלקה הראשון של הבדיקה כולל שאלון שממלאים הורי הילד העוסק במרכיבים שונים של התנהגות הילד כמו התענינות חברתית, משחק פרוע, התפתחות מוטורית ועוד. החלק השני מורכב מ-5 נקודות אשר נבחנות ע”י רופא כללי או איש צוות בריאותי הצופה בילד. הנקודות הן: קשר עין, יכולת לעקוב במבט, העמדת פנים, הצבעה על אובייקט ובנית מגדל קוביות.

במחקר השתתפו 212 ילדים שגילם המנטלי היה 18 עד 24 חודשים אשר נבדקו באמצעות ה-CHAT-23. מתוכם 125 לא היו אוטיסטים, 53 סבלו מאוטיזם ו-33 סבלו מהפרעת התפתחות פרבסיבית.

מניתוח התוצאות זוהו 7 שאלות מפתח בשאלון של ההורים אשר באמצעותן ניתן להבדיל בין ילדים הסובלים מאוטיזם לכאלו שלא. החוקרים מצאו שכשלון בכל 2 מתוך 7 הנקודות הללו הביא לאבחון אוטיזם ברגישות של93.1% וסגוליות של 76.8%. השאלות היו (מנוסח בלשון זכר): האם ילדך מחקה אותך, האם ילדך נוהג להעמיד פנים שהוא מבצע פעולה כלשהי כמו שיחת טלפון, האם ילדך נעזר באצבע המראה בכדי להצביע על משהו שמעניין אותו, האם ילדך מתבונן בפניך כדי לזהות את תגובתך במפגש עם דבר זר, האם ילדך מביא להראות לך עצם, האם כשאתה מצביע על צעצוע בקצה החדר ילדך מביט בו והאם ילדך מביע ענין בילדים אחרים?

בחלק התצפיתי של הבדיקה נמצא שכשלון ב-2 מתוך 4 המדדים שיפורטו להלן הביא לרגישות של 73.6% וסגוליות של 91.2% לאבחון אוטיזם. המדדים הם: קשר עין, חיפוש במבט אחר הדבר שהבוחן מצביע עליו, העמדת פנים של מזיגה או שתיה של כוס תה והצבעה עם האצבע המורה לעבר מקור אור.

יש לציין ש-41% מהנבדקים סבלו מאוטיזם ולכן הסיכוי לאבחן את המחלה היה גבוה, כמו כן הגיל הממוצע של הילדים שסבלו מאוטיזם היה גבוה משל אלו שלא היו אוטיסטים.

החוקרים מצאו שאיחוד התוצאות משאלון הסקירה האמריקאי (M-CHART) ומהחלק התצפיתי (שנמצא בשימוש בבריטניה) הביא לרגישות וסגוליות גבוהיםבאבחון אוטיזם בפעוטות בגילאים 18 עד 24 חודשים.

  

Pediatrics. 2004;114:e166-e176

לידיעה

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה