ילדים

יעילות קצרת מועד של טיפול משולב באצטמינופן ואיבופרופן מול טיפול מבודד לחום בילדים: מטה-אנליזה (PEDIATRICS)

מטה-אנליזה שפורסמה לאחרונה בעיתון ה-PEDIATRICS באה להעריך את היעילות והבטיחות קצרת המועד של הטיפול המשולב (יחד או לסרוגין) באצטמינופן ואיבופרופן להורדת חום בילדים. ד"ר עדי זיו, עורך מדור ילדים, משתף את המאמר ומוסיף מהערותיו.

השימוש בתרופות להורדת חום נחקר בצורה נרחבת ונמצא יעיל ובטוח בקרב אוכלוסיית הילדים. עם זאת, עדיין קיימת חוסר בהירות לגבי היעילות והבטיחות של טיפול משולב באצטמינופן ואיבופרופן [יחד או לסרוגין, (נטילת תרופה אחת אחרי השניה)] למול טיפול באחת התרופות לבדה (מונותרפיה). רוב ההנחיות המקובלות אינן ממליצות על נטילה בו-זמנית של אצטמינופן ואיבופרופן, בעיקר מתוך חשש לתופעות לוואי.

מטרת המטה-אנליזה שפורסמה לאחרונה בעיתון ה-PEDIATRICS היתה להעריך את היעילות והבטיחות קצרת המועד של הטיפול המשולב (יחד או לסרוגין) באצטמינופן ואיבופרופן להורדת חום בילדים. המטה-אנליזה כללה 31 מחקרים מבוקרים עם הקצאה אקראית(RCTs) שנאספו ממאגרי המידע הרפואיים המקובלים, והראתה שטיפול משולב בו זמנית בשתי התרופות, אצטמינופן ואיבופרופן וטיפול לסרוגין הראו יעילות טובה יותר מטיפול באצטמינופן בלבד. השימוש באיבופרופן במינון גבוה כמונוטרפיה הראה יעילות דומה לטיפולים המשולבים. כשנבדקה היעילות ארבע שעות לאחר הטיפול, טיפול משולב בו זמנית הראה יעילות טובה יותר מטיפול לסרוגין, וטיפול לסרוגין הראה יעילות טובה יותר מטיפול באיבופרופן במינון גבוה. אחרי שש שעות, יעילות הטיפול המשולב היתה זהה ליעילות טיפול לסרוגין.

מחקרים תצפיתיים קודמים הראו סיכון מוגבר לנזק כלייתי אקוטי (Acute Kidney Injury)  אחרי שימוש באיבופרופן, בעיקר בילדים הסובלים מהתייבשות. המחקר הנוכחי לא מצא הבדל בין מונוטרפיה לטיפול משולב (יחד או לסרוגין) מבחינת בטיחות וסיכון לתופעות לוואי.  המחקר מצא ששימוש קצר מועד באיבופרופן, בהעדר התייבשות משמעותית או מחלת כלייה (נוכחותם מעלה סיכון לנזק כלייתי), מחלת מעי (מעלה סיכון לדימום גסטרואינטסטינלי), שימוש סימולטני בסטרואידים (מעלה סיכון לדימום גסטרואינטסטינלי) או וריצלה (מעלה סיכון לזיהומי רקמה רכה משמעותיים), הינו בטוח. תוצאות המחקר הראו שיעילות הטיפול המשולב (מתן יחד או לסרוגין) בשעה הרביעית והשישית לאחר מתן הטיפול הינה טובה יותר מטיפול בתרופה בודדת. לא נמצאו הבדלים מבחינת הבטיחות של כל אחד מסוגי הטיפול שנבדקו.

הערת העורך

בדומה לעבודות שפורסמו בעבר, גם עבודה זו מצביעה על כך שמתן אצטמינופן ואיבופרופן לסירוגין או בשילוב הינה יעילה יותר מאשר אצטמינופן בלבד. עם זאת, קיים חשש ששילוב התרופות יהיה מאתגר להורים, ויגרום לטעויות במינון. משיקולי בטיחות, המלצות הוועדה להורדת חום בילדים היו לא לשלב פארצטמול ואיבופרופן כטיפול להורדת חום. עם זאת, עליית חום חוזרת אחרי 4-6 שעות הינה שכיחה. ממצאי מחקר זה מחזקים את המידע הקיים לגבי יעילות ובטיחות הטיפול המשולב (בו זמנית או לסרוגין) אשר עשוי להפחית את אי הנוחות של הילדים ואת חרדת ההורים מעליית החום החוזרת.

 למאמר ב-PEDIATRICS

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה