ילדים

הפרעת התנהגות בגיל ההתבגרות והסיכון להפרעות שימוש בחומרים בבגרות (Arch Pediatr Adolesc Med)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו במהדורת אוקטובר של Archives of Pediatric and Adolescent Medicine עולה כי הפרעות התנהגות (Conduct Disorder) בגיל ההתבגרות מנבאת הפרעת שימוש בחומרים בבגרות.

החוקרים מסבירים כי קיים קשר בין הפרעות שימוש בחומרים ובין הפרעות פסיכיאטריות ורמת השכלה נמוכה, אבטלה והתנהגות מינית מסוכנת. לאור ההשלכות השליליות של הפרעות שימוש בחומרים, חשוב לזהות את הגורמים המנבאים. אחד הגורמים שזוהו הוא נוכחות הפרעות קשב, ריכוז והיפראקטיביות.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את הקשר בין ADHD בגיל ההתבגרות ובין הפרעות שימוש בחומרים בבגרות, ולהעריך את ההשפעה של הפרעת התנהגות על הקשר בין השניים. מדגם המחקר כלל 485 משתתפים שגויסו לראשונה בשנת 1975 והיו במעקב עד גיל 37 שנים, בממוצע. המשתתפים עברו שתי הערכות בתחילת המחקר, בגילאי 14 ו-16 שנים ושלוש הערכות בין הגילאים 27-37 שנים.

יחס הסיכויים להפרעות שימוש בחומרים עמד על 1.9 בקרב מתבגרים עם הפרעות קשב, ריכוז והיפראקטיביות, ועל 3.5 בנוכחות הפרעת התנהגות במתבגרים. עם זאת, הפרעת התנהגות הינה גורם המתווך בין ADHD ובין הפרעות שימוש בחומרים, עם קשר בלתי-ישיר בין ADHD והפרעות שימוש בחומרים.

על רופאי ילדים להתמקד ב-ADHD במתבגרים כאשר ההפרעה מתקדמת להפרעת התנהגות, מאחר שהפרעת התנהגות הינה גורם מנבא משמעותי להפרעות שימוש בחומרים בבגרות.

מגבלות המחקר כוללות את העובדה שרוב המשתתפים היו לבנים, כך שלא ניתן להכליל את הממצאים על אוכלוסיות רבות, הישענות על מדדים שמקורם בדיווח-עצמי להערכת שימוש ותלות בחומרים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מאחר ש-ADHD מתפתחת לרוב מוקדם יותר מהפרעת התנהגות, הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות עשויה להוות רמז אבחנתי חשוב להתפתחות הפרעת התנהגות בהמשך, ובסופו של דבר, הפרעת שימוש בחומרים.

Arch Pediatr Adolesc Med. 2010;164:930-934

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה