ילדים

צפיפות עצם נמוכה במתבגרים מעלה סיכון לשברים (מתוך Journal of Bone and Mineral Research)

מחקר חדש מראה, כי ילדים בתחילת גיל ההתבגרות, עם צפיפות עצם נמוכה מהממוצע, או עם עצמות קטנות יחסית לגודל גופם, עלולים להיות בסיכון מוגבר לסבול משברים.

המחקר כלל 7,333 ילדים בסביבות גיל עשר. כמחציתם היו בנות, ורובם (96%) היו לבנים. כל אחד מהילדים עבר בדיקת DEXA = dual-energy x-ray absorptiometry , לקביעת צפיפות עצם מקומית ותכולת מינרלים כללית בגוף.

כ- 6,200 מהילדים היו במעקב למשך שנתיים מלאות, ומדי שנה עברו סקר, שבדק האם חוו שברים. 550 ילדים (9%) סבלו משבר אחד לפחות במהלך המחקר. כמחציתם נוצרו עקב אירועים של טראומה זעירה כגון נפילה קטנה או פציעת ספורט באנרגיה נמוכה.

הקשר החזק ביותר לשברים היה צפיפות עצם כללית, שעברה תקנון לגובה, משקל, מין ופקטורים רלוונטיים נוספים. התוצאות הראו עלייה של  89% בסיכון לשברים עבור כל ירידה בסטיית תקן אחת בצפיפות העצם המוערכת.

הגורם המנבא השני בחוזקו היה גודל העצמות ביחס לגוף, בסביבות גיל 10. התוצאות הראו עלייה של 51% בסיכון לשבר עבור כל ירידה בסטיית תקן אחת בגודל העצמות היחסי לגודל הגוף.

התוצאות מראות כי קיימת תקופה בתחילת גיל ההתבגרות, בה יש סיכון מוגבר לשברים.

בתקופה זו, ילדים רבים חווים פרץ של גדילה מהירה באורך העצם, לפני שהעצם מספיקה לגדול גם במימדים אחרים. תופעה זו את העצם לפגיעה יותר.

לדברי החוקרים, תובנות מסוג זה בנוגע לשברים בגיל הילדות הינן חשובות משתי סיבות. ראשית, שברים הם תופעה שכיחה בילדים ומחקרים אחרונים אף מראים כי שיעורי השברים בילדות עלו דרמטית בשנים האחרונות. בנוסף, צפיפות העצם בגיל 20-25, הינה גורם מנבא חשוב לסיכון לסבול משברים בגיל הבלות, ועם ההזדקנות.

שבר בילדים בפני עצמו אינו סיבה לדאגה, אך אם נוכל להבין מדוע ילדים עלולים לסבול משברים, הדבר עשוי לתת תובנות טובות יותר לגבי החיים הבוגרים. ייתכן שסיוע להתפתחות עצם מקסימאלית בגיל צעיר יעזור להוריד את הסיכון לאוסטאופורוזיס או שברים בגיל מאוחר יותר.

לסיכום, בריאות העצם איננה צפיפות העצם בלבד, אלא גם גודלה, צורתה ורוחבה. כל אלו קשורים לסיכון לשברים אף יותר מתוצאות בדיקת DEXA לבדן.

לידיעה במדסקייפ

Journal of Bone and Mineral Research

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה