ילדים

האם הורים מעשנים מסייעים למנוע מילדיהם לעשן? (Arch Pediatr Adolesc Med)

ממחקר חדש עולה כי אפילו הורים מעשנים יכולים להיות גורם פעיל ולמנוע מילדיהם לעשן.

מחקרים מצאו קשר חיובי חזק בין התחלת עישון בתקופת הילדות ובין הרגלי עישון בשלב מאוחר יותר בחיים.

בכדי לבחון את הקשר בין תכנית חברתית נגד עישון בילדים להורים מעשנים, החוקרים זיהו וראיינו 873 הורים שעישנו בהווה, עם ילדים בכיתה ג’, שלא עישנו מעולם.

במהלך תקופה של 3 חודשים, קבוצת ההתערבות קיבלה 5 מדריכים מודפסים, דפי עצות להורים, עיתונים לילדים ותמריצים. קבוצת הביקורת קיבלה דפי מידע אודות עישון. מבין 776 הילדים (89%) שהשלימו ראיון 3 שנים לאחר תחילת המחקר, 371 היו בקבוצת ההתערבות ו-405 בקבוצת הביקורת.

התחלת עישון, שהוגדרה כשאיפה ראשונה של סיגריה, דווחה ע”י 12% מהילדים בקבוצת ההתערבות ו-19% מהילדים בקבוצת הביקורת. הסיכויי לדווח על התחלת עישון היה כפול בילדים בקבוצת הביקורת, בהשוואה לילדים בקבוצת ההתערבות (Adjusted OR=2.16, P<0.001), לאחר תיקנון למין הילד, מין ההורה, גזע ההורה, רמת ההשכלה של ההורה, הרגלי העשון של החבר הטובים של הילד, רמת העישון של ההורה בתחילת המחקר ומצב הפסקת עישון של ההורה.

ילדים בשלב שלפני החשיפה הראשונה לסיגריה, שנחשפו לחינוך נגד עישון מהוריהם, היו בסיכוי קטן יותר להתחיל לעשן, אפילו אם ההורים שלהם מעשנים. הכותבים טוענים כי Smoke-free Kids הוא כלי התערבותי בו יכולים הורים מעשנים להשתמש בכדי להגדיל את הטווח ועוצמת הפעילויות נגד עישון להם חשופים ילדיהם.

במאמר מערכת נכתב כי יש צורך לבחון בצורה מעמיקה יותר את ההבדלים האיכותיים בהעברת המסרים נגד-עישון לצעירים.

אפילו ללא הניתוח הסופי של המחקר, עבודות אחרות מציעות שרופאי ילדים יעודדו הורים לקבוע חוקים ברורים נגד עישון בבית, לדבר איתם באשר לאספקטים השליליים של עישון, לעקוב מקרוב אחר ילדיהם והחשיפה שלהם לטבק, ולהבהיר את ההשלכות של שימוש בטבק בכל הקשור למשמעת. ובזמן שהרופאים מסבירים להורים כיצד לנהוג בילדים, הם יכולים גם לעודד אותם להפסיק לעשן בעצמם.

Arch Pediatr Adolesc Med. 2006;160:56-62, 102-103

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה