אורתופדיה-פיזיותרפיה

הוספת Etanercept לא משפרת סיכויי השראת הפוגה בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית (RMD Open)

טיפול ב- Etanercept (אנברל) הוביל לאיזון מחלה מהיר יותר בחולים עם אבחנה של דלקת מפרקים שגרונית בשלב מוקדם עם תגובה מוקדמת לא-מספקת לטיפול במתוטרקסט וטיפול מגשר בגלוקוקורטיקואידים, אך שיעור גבוה יותר של חולים השיגו שליטה במחלה עם Leflunomide (ערבה) לאחר 104 שבועות, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת RMD Open.

החוקרים השלימו את מחקר CareRA2020, מחקר אקראי ומבוקר שכלל 276 חולים עם דלקת מפרקים שגרונית מוקדמת שטופלו תחילה במתוטרקסט פומי במינון שבוע של 15 מ”ג ובפרדניזון במינון יורד, כאשר 110 חולים עם תגובה מוקדמת לא-מספקת חולקו באקראי להוספת Etanercept במינון שבועי של 50 מ”ג און Leflunomide במינון יומי של 10 מ”ג למשך 24 שבועות.

תגובה מוקדמת לא-מספקת הוגדרה בנוכחות מדד DAS28-CRP נמוך מ-3.2 נקודות לאחר 8-32 שבועות או נמוך מ-2.6 לאחר 32 שבועות, למרות עליה במינון מתוטרקסט עד 20 מ”ג/שבוע.

התוצא העיקרי היה פעילות המחלה לאורך זמן כפי שנקבע לפי מדד DAS28-CRP לאורך 104 שבועות. תוצאי סיום משניים כללו את שיעורי מחלה מאוזנת לאחר 28 שבועות מההקצאה האקראית ושימוש בתרופות ביולוגיות או סינתטיות ממוקדות לאחר 104 שבועות

מתן מוקדם של Etanercept לחולים עם דלקת מפרקים שגרונית לא הדגים עדיפות ארוכת-טווח על-פי Leflunomide בשיעורי בקרת מחלה לאורך שנתיים (p=0.157).

לאחר 28 שבועות מההקצאה האקראית, שיעור החולים שהשיגו מדד DAS28-CRP נמוך מ-2.6 היה גבוה יותר עם Etanercept לעומת Leflunomide (59% לעומת 44%). לאחר הפסקת Etanercept, מדדי פעילות מחלה החמירו ושיעור קטן יותר של חולים השיגו את יעד DAS28-CRP מתחת ל-2.6 בזרוע Etanercept לעומת Leflunomide (55% לעומת 69%) לאחר 104 שבועות.

גם לאחר טיפול ב- Etanercept או Leflunomide, 110 החולים עם תגובה מוקדמת לא-מספקת מעולם לא השיגו את אותם שיעורי בקרת מחלה כמו 142 החולים שהגיבו למתוטרקסט וטיפול מגשר בגלוקוקורטיקואידים בתוך 8-32 שבועות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מחקר CareRA2020 לא פתר באופן מלא את סוגיית הטיפול בחולים עם תגובה לא-מספקת לטיפול ראשוני כנגד דלקת מפרקים שגרונית מוקדמת, אך מספק הזדמנות לאופטימיזציה נוספת של גישת הטיפול באוכלוסייה זו.

RMD Open, Aug 7, 2024

לידיעה במדסקייפ

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה