אורתופדיה-פיזיותרפיה

מדד FRAX להערכת הסיכון לשברים אוסטיאופורוטיים עלול לספק תת-הערכה של הסיכון לשברי חוליות (JAMA Netw Open)

במאמר שפורסם בכתב העת JAMA Network Open מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי מדד FRAX להערכת הסיכון לשברים אוסטיאופורוטיים עלול לספק תת-הערכה של הסיכון לחלק משברי החוליות ושברים קליניים בעתיד, דוגמת שברים אוסטיאופורוטיים מג’וריים ושברי ירך.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מדד FRAX הינו הכלי השימושי ביותר לניבוי הסיכון לשברים ברחבי העולם. שברי חוליות, המהווים סמן לסיכון לשברים אוסטיאופורוטיים, ניתנים לזיהוי בבדיקת VFA  (או Vertebral Fracture Assessment) באמצעות בדיקת DXA.

להערכת הדיוק של מדד FRAX בחנו החוקרים את נתוני VFA באמצעות בדיקות DXA ב-11,766 מטופלים שעברו ניתוח בשלב עדות לשבר בהערכת VFA בין השנים 2010 ועד 2018.

לאחר מעקב ממוצע של 3.8 שנים, החוקרים מצאו כי מדד FRAX היה מכויל היטב בקרב נבדקים עם תוצאות שליליות בבדיקת VFA; עם זאת, מדד FRAX סיפק תת-הערכה משמעותית של הסיכון לשברים אוסטיאופורוטיים מג’וריים ושברי ירך בחולים בהם הערכת VFA הובילו לזיהוי שברים.

בחולים ללא היסטוריה של שבר קליני אך עם תוצאה חיובית בבדיקת VFA, הסיכון הצפוי לפי מדד FRAX לשבר אוסטיאופורוטי מג’ורי בתוך עשר שנים עמד על 16.3% ללא נתוני VFA ועל 23.4% עם נתוני VFA. הסיכון בקרב אלו עם היסטוריה של שבר קליני ועדות לשבר בבדיקת VFA, הצפי לפי מדד FRAX לשבר מג’ורי עמד על 25% והסיכון לשבר ירך עמד על 9.3%.

בחולים עם שברים קליניים שלא זוהו בבדיקת VFA, מדד FRAX הדגים תת-הערכה של הסיכון לשבר אוסטיאופורוטי מג’ורי בהיקף של 53% ותת-הערכה של הסיכון לשבר ירך בהיקף של 76%.

ממצאי המחקר מעידים כי בחולים עם שבר חוליה שזוהה בבדיקת VFA קיים סיכון לתת-הערכה של הסיכון לשברים על-פי מדד FRAX. עם זאת, השימוש במכפילים לשבר אוסטיאופורוטי מג’ורי ושבר ירך השיב את הדיוק של מדד FRAX ושיפר את דרגת ההסכמה בין הסיכון לשברים והעדות לשברים בבדיקת VFA.

JAMA Netw Open, Aug 17, 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה