אורתופדיה-פיזיותרפיה

האם אבחנה של תסמונת תעלה קרפאלית מלווה בסיכון מוגבר לאי-ספיקת לב? (JAMA Netw Open)

בחולים מעל גיל 60 שנים עם אבחנה של תסמונת תעלה קרפאלית תועד סיכון מוגבר להופעה חדשה של אי-ספיקת לב, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי תסמונת תעלה קרפאלית הינה תסמונת לחץ עצבי נפוצה, שהינה אחד הגורמים המובילים לניתוחי כף יד. לאחרונה דווח על קשר בין תסמונת תעלה קרפאלית ובין אי-ספיקת לב, בעיקר עקב שיעור גבוה של עמילואידוזיס לבבי בחולים עם תסמונת תעלה קרפאלית. כעת הם ביקשו לבחון את הקשר בין תסמונת תעלה קרפאלית ובין אי-ספיקת לב במדגם גדול של חולים אמבולטוריים.

החוקרים השלימו מחקר עוקבה רטרוספקטיבי שהתבסס על נתונים אודות 81,898 חולים (גיל ממוצע של 52.9 שנים) עם אבחנה של תסמונת תעלה קרפאלית ו-81,898 ביקורות (גיל ממוצע של 52.7 שנים) ללא תסמונת תעלה קרפאלית. התוצא העיקרי של המחקר היה אי-ספיקת לב לאורך עד עשר שנים לאחר תאריך האינדקס. עוד הושלמה הערכה של הקשר בין תסמונת תעלה קרפאלית ובין אבחנה של ממאירות.

לאחר עשר שנים, 8.4% מהחולים עם תסמונת תעלה קרפאלית ו-6.2% מהביקורות ללא תסמונת תעלה קרפאלית אובחנו עם אי-ספיקת לב. החוקרים מדווחים על קשר מובהק סטטיסטית בין תסמונת תעלה קרפאלית ובין התפתחות אי-ספיקת לב בשלב מאוחר יותר (יחס סיכון של 1.39). לא נמצא קשר בין תסמונת תעלה קרפאלית ובין אבחנה של אי-ספיקת לב במבוגרים מתחת לגיל 61 שנים. כמו כן, לא זוהה קשר בין תסמונת תעלה קרפאלית ובין מחלה ממארת.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על סיכון מוגבר לאי-ספיקת לב במבוגרים מעל גיל 60 שנים עם אבחנה של תסמונת תעלה קרפאלית. הם ממליצים לרופאים ואנשי צוות רפואי המטפלים באוכלוסיית חולים זו לשים דגש על הנושא לאור הסיכוי לאבחנה מוקדמת.

JAMA Netw Open, July 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה