אורתופדיה-פיזיותרפיה

טיפול ב-Abaloparatide משפר חוזק עצם בנשים עם אוסטיאופורוזיס (J Bone Miner Res)

אישה בגיל המעבר

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Bone and Mineral Research מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בנשים עם אוסטיאופורוזיס שטופלו ב- Abaloparatide למשך 18 חודשים ולאחר מכן טופלו ב-Alendronate במשך חודשיים תועד שיפור גדול יותר במדד עצם טרבקולארית, בהשוואה למטופלות בפלסבו.

החוקרים השלימו ניתוח רטרוספקטיבי של נתונים אודות 911 נשים שהשלימו את מחקר ACTIVE (או Abaloparatide Comparator Trial in Vertebral Endpoints) ומחקר ACTIVExtend עם חישוב מדד עצם טרבקולארית בתחילת המחקר ובתום שני המחקרים. מבין אלו שנכללו בניתוח הנתונים, 457 חולקו באקראי לקבלת Abaloparatide במינון 80 מיקרוגרם פעם ביום ו-454 טופלו בפלסבו למשך 18 חודשים. כל המשתתפות קיבלו Alendronate במינון 70 מ”ג פעם בשבוע למשך 24 חודשים במהלך מחקר ACTIVExtend.

בדיקות צפיפות עצם הושלמו בתחילת המחקר, לאחר 18 חודשים ולאחר 43 חודשים לחישוב מדד עצם טרבקולארית, עם תיקון הערכים לרקמה רכה על-פי עובי רקמה בטנית. מדד עצם טרבקולארית נמוך מ-1.027 העיד על מיקרו-ארכיטקטורה ירודה של העצם, כאשר מדד בטווח 1.027-1ץ074 העיד על פגיעה מתונה במיקרו-ארכיטקטורה של העצם.

בתחילת המחקר, מיקרו-ארכיטקטורה ירודה של העצם תועדה ב-40% מהנשים בזרוע Abaloparatide וב-43% מאלו בזרוע הפלסבו. מדד עצם טרבקולארית השתפר ב-2.4% לאחר 6 חודשים וב-4% לאחר 18 חודשים בזרוע ההתערבות, כאשר בזרוע הפלסבו לא חל שינוי משמעותי. במהלך מחקר ACTIVExtend, מדד עצם טרבקולארית עלה ב-0.4% בזרוע ההתערבות וב-2.1% בזרוע הפלסבו. העלייה המצטברת במדד עצם טרבקולארית עלה מתחילת עד לאחר 43 חודשים בשיעור של 4.4% בנשים שטופלו ב- Abaloparatide עם המשך טיפול ב-Alendronate, לעומת 1.7% באלו בזרוע הפלסבו ולאחר מכן Alendronate (p<0.001).

שיעור הנשים עם מיקרו-ארכיטקטורה ירודה של העצם בזרוע Abaloparatide ירד מ-40% בתחילת המחקר ל-24% לאחר 18 חודשים, בעוד שבזרוע הפלסבו לא תועד שינוי. לאחר 43 חודשים, ב-21% מהמטופלות ב- Abaloparatide וב-37% מאלו בזרוע הפלסבו תועדה ירידה במיקרו-ארכיטקטורה של העצם.

העלייה הממוצעת במדד עצם טרבקולארית במחקר זה עם Abaloparatide ולאחריו Alendronate דומה לעליה שתועדה עם משלב אנאבולי/נוגד-ספיגה אחר, Romosozumab ולאחריו Alendronate. עוד תועדה ירידה של 50% בשיעור הנשים עם מדד עצם טרבקולארית ירוד.

לאחר 43 חודשים, 0.9% מהמטופלות ב- Abaloparatide ו-5.1% מאלו בזרוע הפלסבו אובחנו עם שבר חוליות. מרבית השברים תועדו בנשים בהן השינוי במדד עצם טרבקולארית היה קטן מהסף להגדרת שינוי משמעותי קלינית.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר  מעידים כי טיפול ב- Abaloparatide משפר את חוזק העצם בנשים עם אוסטיאופורוזיס.

 

J Bone Miner Res, Jan 2023

 

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה