אורתופדיה-פיזיותרפיה

ניתוח להסרת פאראתירואיד אינו מפחית את שיעור השברים במבוגרים עם היפרפאראתירואידיזם קל (J Bone Minre Res)

במבוגרים עם היפרפאראתירואידיזם בדרגה קלה שעברו ניתוח להסרת בלוטת פאראתירואיד לא תועדו הבדלים משמעותיים בשיעור השברים לאחר עשור, בהשוואה למבוגרים שלא עברו ניתוח, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Journal of Bone and Mineral Research.

החוקרים השלימו מחקר אקראי ומבוקר בדנמרק, שבדיה ונורבגיה, אשר כלל 191 מבוגרים בגילאי 50-80 שנים עם היפרפאראתירואידיזם קל, אשר חולקו באקראי לניתוח כריתת בלוטת פאראתירואיד או למעקב בלבד ללא התערבות בין 1998 ועד 2005. מבין המשתתפים במחקר, 129 מבוגרים השלימו את ביקור המעקב לאחר עשר שנים, כולל 65 בזרוע הניתוח ו-65 בזרוע המעקב. כל שנה הושלמה מדידה של רמות סידן, אלבומין ו-PTH. בדיקות צפיפות עצם הושלמו בתחילת המחקר, לאחר 5 שנים ולאחר 10 שנים.

מהנתונים עולה כי ריכוז סידן מתוקן לאלבומין ירד בשתי הקבוצות במהלך המחקר. רמות PTH ירדו רק בזרוע ההתערבות ניתוחית מתחילת המחקר עד לאחר 10 שנים (הבדל ממוצע של 4.64- פיקומול/ליטר, p<0.001), ללא הבדלים בזרוע המעקב בלבד.

בהשוואה למעקב בלבד, עליה גדולה יותר במדדי T-Score להערכת צפיפות המינרלים של העצם תועדו לאחר עשר שנים בכל האתרים שנבחנו בזרוע ההתערבות הניתוחית, כאשר ההבדל הגדול ביותר תועד בעמוד שדרה מותני ובצוואר ירך. בהשוואה למצב בתחילת המחקר, בזרוע המעקב בלבד תועדה ירידה במדדי צפיפות העצם בכל האזורים שנבחנו, בעוד שבזרוע ההתערבות הניתוחית תועדה ירידה משמעותית במדדי צפיפות עצם באמה מתחילת המחקר ועד לאחר 10 שנים. האזור היחיד בו מדדי צפיפות עצם עלו בזרוע ההתערבות הניתוחית מתחילת המחקר עד לאחר עשר שנים היה עמוד שדרה מותני.

מבין אלו שהשלימו 10 שנות מעקב, 32.8% מהחולים בזרוע המעקב בלבד ו-28.1% מהחולים לאחר ניתוח כריתת פאראתירואיד אובחנו עם שבר. לא תועדו הבדלים בשיעור השברים בין הקבוצות בניתוח לפי כוונה לטפל או בניתוח לפי-פרוטוקול.

החוקרים מציינים כי ייתכן ומספר אירועי שברים היה קטן מהצפוי בשל גיל המשתתפים במחקר ומציינים כי ניתן להניח כי שיעור שברי הירך יהיה גבוה יותר עם הזדקנות האוכלוסייה.

J Bone Minre Res, Jan 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה