אורתופדיה-פיזיותרפיה

תיאור מקרה של הופעת אירוע מוחי על-רקע פעילות גופנית בעקבות נטילת תוסף ספורט (Ann Intern Med)

במאמר שפורסם בכתב העת Annals of Internal Medicine מתארים מומחים מקרה בו BMPEA (Beta-Methylphenylethylamine) המצוי בתוספי ספורט הוא ככל הנראה האשם בהתפתחות אירוע מוחי המורגי באישה בריאה שנטלה את התוסף לפי אימון גופני.

האישה בת 53 שנים, שהייתה בריאה קודם לכן ובכושר גופני טוב, דיווחה על הופעה פתאומית של נימול והפרעה בתפקוד יד שמאל כ-45 דקות לאחר התחלת אימון מאומץ, אותו אימון עליו חזרה מספר פעמים בשבוע בשנים האחרונות.

שלושים דקות לפני שהחלה באימון, האישה דיווחה כי נטלה את המינון המומלץ (13 גרם) של תוסף מזון Jacked Power (MM Sports) בפעם הראשונה בו נטלה תוסף ספורט מכל סוג.

בדיקת טומוגרפיה ממוחשבת של הראש הדגימה דימום בגודל כ-2 סנטימטרים באונה הפריאטלית הימנית. בדיקת MRI של המוח הדגימה דימום, ללא ממצאים חריגים אחרים. אנגיוגרפיה של המוח לא הדגימה עדות לוסקוליטיס, מפרצת או מום כלי דם אחר. לחץ הדם התנרמל לאחר שהאישה אושפזה לבית החולים ונותר תקין והיא שוחררה לאחר חמישה ימים עם שארית מינימאלית של תסמינים תחושתיים.

המקרה תואר לראשון בספטמבר 2014 בכתב עת בשבדיה. לאחר הדיווח הראשוני, התוסף שהאישה צרכה נבדק ונמצא כי מכיל 290 מ”ג של BMPEA לכל מנה. במקרה הנוכחי האירוע המוחי נבע ככל הנראה משילוב של אימון גופני עם BMPEA.

BMPEA הינו התוסף הלא-רשום היחיד שנמצא בתוסף הספורט והכותבים מסבירים במאמרם כי BMPEA הינו תרכובת סינתטית בעל השפעות רפואיות לא ידועות. החומר הפעיל מעלה את לחץ הדם וקצב הלב בכלבים וחתולים ונמצא כי נמצא בעשרות תוספים אחרים המשווקים למטרות ירידה במשקל ושיפור ביצועים אתלטיים.

בחודש שעבר מנהל המזון והתרופות האמריקאי הזהיר מספר חברות להפסיק במכירת תוספים תזונתיים המכילים BMPEA ותכשיר מעורר אחר, בשם DMBA (1,3-Dimethylbutylamine).

הכותבים מעודדים רופאים בארצות הברית לדווח למנהל המזון והתרופות האמריקאי על כל האירועים החריגים החמורים החשודים לאחר נטילת תוספי תזונה. באירופה, על רופאים לדווח על אירועים אלו לרשויות המקומיות.

Ann Intern Med. Published online May 6, 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה