אורתופדיה-פיזיותרפיה

האם טיפול אנטיביוטי בילדים מעלה את הסיכון לדלקת מפרקים? (מתוך הכנס השנתי מטעם American College of Rheumatology)

חשיפה לטיפול אנטיביוטי בילדות מלווה בעליה משמעותית ותלוית-מינון בסיכון ל-JIA (Juvenile Idiopathic Arthritis) , כך מדווחים חוקרים במהלך הכנס השנתי מטעם ה-American College of Rheumatology שנערך בבוסטון. הם מציעים כי שינויים במיקרוביום עשויים לקחת חלק בהתפתחות דלקת המפרקים.

החוקרים מצאו כי חשיפה לטיפול אנטיביוטי מלווה בסיכון מוגבר להתפתחות JIA, עם יחס סיכויים מתוקן של 2.6, וכי הסיכון עלה עם כל מרשם נוסף. ממצאי המחקר מצטרפים לעדויות בספרות הרפואית בנוגע לנזקים האפשריים של טיפול אנטיביוטי בילדים.

החוקרים התבססו על מערכת Health Improvement Network, מאגר נתונים רפואיים ממוחשב, מבוסס-אוכלוסיה, שכלל נתונים אבחנתיים וניפוק מרשמים ברחבי בריטניה. הם זיהו משתתפים מתחת לגיל 16 שנים, עם אבחנה חדשה של דלקת מפרקים.

ל-153 הילדים עם אבחנה של JIA התאימו החוקרים 1,530 ביקורות תואמות בגיל ומין, ממרפאות כלליות בבריטניה.

מניתוח סטטיסטי עלה כי הסיכון להתפתחות דלקת מפרקים עלה ככל שהחשיפה לטיפול אנטיביוטי עלתה. בילדים שנחשפו לקורס אנטיביוטי אחד או שני קורסים אנטיביוטיים, בהשוואה לאלו שלא נחשפו לטיפול אנטיביוטי, יחס הסיכויים לדלקת מפרקים עמד על 3.1. בילדים שנחשפו ל-3-5 קורסי טיפול אנטיביוטי, יחס הסיכויים עמד על 3.8.

הקשר בין חשיפה לטיפול אנטיביוטי בילדות ובין אבחנה חדשה של JIA היה דומה עם משפחות שונות של תרופות אנטיביוטיות. עם זאת, לא זוהה קשר בין התפתחות דלקת מפרקים ובין חשיפה לתרופות אנטי-מיקרוביאליות לא-חיידקיות, כולל תרופות נגד פטריות ונגד נגיפים.

לאחר תקנון למספר וסוג הזיהומים בילדים, הקשר לא השתנה משמעותית. הגיל בעת החשיפה לטיפול אנטיביוטי לא השפיע משמעותית על הקשר הנ”ל.

עם זאת, החוקרים לא יכולים לשלול את האפשרות כי הזיהום עצמו תרם להתפתחות דלקת המפרקים, או כי ילדים שפיתחו את המחלה בגיל צעיר מצויים בסיכון מוגבר לזיהום, או לפחות זיהום חמור יותר.

מתוך הכנס השנתי מטעם American College of Rheumatology

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה