אורתופדיה-פיזיותרפיה

השוואה בין זריקת סטרואידים ופיזיותרפיה בטיפול בתסמונת התפס בכתף (Ann Intern Med)

מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת Annals of Internal Medicine, עולה כי הן טיפול בזריקות סטרואידים לאזור תת-אקרומיאלי והן טיפולי פיזיותרפיה הביאו לשיפור משמעותי בחולים עם תסמונת התפס בכתף (Shoulder Impingement), עם מעורבות חד-צדדית. עם זאת, עם טיפולי פיזיותרפיה ניצול שירותי הבריאות במהלך השנה העוקבת היה נמוך יותר.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי הן זריקות קורטיקוסטרואידים והן פיזיותרפיה משמשים לטיפול בחולים עם תסמונת SIS (Shoulder Impingement Syndrome), אך מעולם לא נערכה השוואה בין שתי הגישות. כעת הם ביקשו להשוות את התועלת של שני הטיפולים הלא-ניתוחיים לתסמונת זו וערכו מחקר אקראי, להשוואת התועלת של הטיפולים.

מדגם המחקר כלל 104 משתתפים בגילאי 18-65 שנים, עם תסמונת SIS חד-צדדית, בתקופה שבין ינואר 2010 ועד מרץ 2012. המשתתפים חולקו באקראי לאחת משתי קבוצות: זריקות Triamcinolone Acetonide במינון 40 מ”ג לאזור תת-אקרומיאלי, לעומת שישה מפגשים של טיפולי פיזיותרפיה [.

התוצא העיקרי היה השינוי במדד Shoulder Pain and Disability Index לאחר שנה אחת. תוצאים משניים כללו את מדדי Global Rating of Change, Numeric Pain Rating Scale והערכת השימוש במשאבים רפואיים במהלך שנה אחת.

בשתי הקבוצות תואר שיפור של כ-50% במדדי Shoulder Pain and Disability Index במהלך שנה אחת; עם זאת, ההבדל הממוצע בין הקבוצות לא היה מובהק סטטיסטית (1.5%). בשתי הקבוצות תועד שיפור במדדי Global Rating of Change ומדדי הערכת כאב, אך ההבדל בין הקבוצות במדדי Global Rating of Change לא היה מובהק סטטיסטית. במהלך שנת המעקב, בחולים שטופלו בזריקות קורטיקוסטרואידים מספר הביקורים לרופא המטפל על-רקע SIS היה גבוה יותר (60% לעומת 37%) והם נדרשו לזריקות קורטיקוסטרואידים נוספות (38% לעומת 20%), כאשר 19% נדרשו לטיפולי פיזיותרפיה.

תופעת הלוואי היחידה עליה דווח היא כאב חולף על-רקע זריקות קורטיקוסטרואידים.

Ann Intern Med. 2014;161(3):161-169

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה