אורתופדיה-פיזיותרפיה

השפעה חיובית לטיפול פומי ב-Risedronate בילדים עם Osteogenesis Imperfecta בדרגה קלה (Lancet)

בכתב העת Lancet מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בילדים עם Osteogenesis Imperfecta בדרגה קלה תתכן תועלת לטיפול פומי ב- Risedronate.

לדברי החוקרים, התרופה מביאה לעליה בצפיפות המינראלים של העצם בילדים עם Osteogenesis Imperfecta, הפחתת הסיכון לשברים ראשונים או חוזרים, ולרוב נסבלה היטב.

במסגרת המחקר חולקו באקראי 147 ילדים בגילאי 4-15 שנים עם Osteogenesis Imperfecta בעשרים מרכזים בחמש יבשות. מרבית הילדים סבלו ממחלה קלה, אך בכל המקרים דווח על לפחות שבר אחד לא-טראומטי או שבר בעוצמה נמוכה, ומדד BMD Z-Score Areal של 1.0- או פחות בכלל הגוף או באתרי עמוד-שדרה מותני, או Areal BMD Z-Score של 2.0-, או פחות, עם או ללא שברים.

החוקרים לא כללו במחקר ילדים ששקלו פחות מעשרה קילוגרמים, אלו עם מחלות ממאירות בחמש השנים האחרונות ואלו עם מחלה חמורה דיו כך שהוצע להם טיפול תוך-ורידי בביספוספנטים.

94 חולים נטלו טיפול ב- Risedronate למשך שנה אחת ו-49 טופלו בפלסבו. חולים שקלו 10-30 ק”ג טופלו ב- Risedronate במינון 2.5 מ”ג ליום; אלו ששקלו למעלה מ-30 ק”ג טופלו במינון של 5 מ”ג. לאחר מכן, כל הילדים טופלו ב- Risedronate למשך שנתיים נוספות במסגרת שלב בתווית-פתוחה.

לאחר שנה אחת, מדד Areal BMD בעמוד השדרה המותני עלה ב-16.3% בקבוצת הטיפול ב- Risedronate ו-7.6% בקבוצת הפלסבו (p<0.0001). שברים קליניים תועדו ב-29 מטופלים ב- Risedronate (31%) וב-24 מטופלי פלסבו (49%, p=0.0446).

במהלך השלב בתווית-פתוחה, שברים קליניים אובחנו ב-46 מבין 87 חולים שחולקו תחילה לטיפול ב- Risedronate וב-32 מבין 49 חולים שטופלו תחילה בפלסבו (53% לעומת 65%). תופעות לוואי כללו תסמינים במערכת העיכול העליונה ובעיות הנוגעות למערכת שריר-שלד, והיו דומות בשתי הקבוצות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי בילדים ומתבגרים עם Osteogenesis Imperfecta, טיפול פומי ב- Risedronate זוהה כטיפול אפשרי להפחתת מספר השברים שאינם בחוליות, אם כי עדיין לא ברור אם השפיע על השברים בעצמות ארוכות.

Lancet 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה