אורתופדיה-פיזיותרפיה

מה בין וויטמין D ובין מחלת כבד שומני שאינה על-רקע אלכוהול? (Aliment Pharmacol Ther.)

מתוצאות מחקר חדש עולה כי בחולים עם מחלת כבד שומני, שאינה על-רקע צריכת אלכוהול, ריכוז נמוך של וויטמין D בדם, רמז לכך שלוויטמין זה עשויה להיות השפעה על התפתחות NAFLD (Non-Alcoholic Fatty Liver Disease).

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחלת כבד שומני, שאינה על-רקע צריכת אלכוהול, הינה הפרעה נפוצה מאוד. ישנן עדויות לפיהן לוויטמין D עשויה להיות השפעה על הפתוגנזה של NAFLD. במסגרת המחקר הנוכחי ביקשו החוקרים לבחון באופן סיסטמי את הקשר בין ריכוז וויטמין D ובין NAFLD.

החוקרים התבססו על מאגרי PubMed ו-EMBASE לזיהוי כל המחקרים להערכת הקשר בין וויטמין D ובין NAFLD, עד ל-22 באפריל, 2013, ללא מגבלות שפה. הם כללו מחקרים שבחנו את רמות וויטמין D בין מקרי NAFLD וביקורות וכן את אלו שבחנו את הסיכוי לחסר וויטמין D לפי נוכחות/העדר NAFLD.

17 מחקרי חתך ומחקרי מקרה-ביקורת בחנו את הקשר בין רמות וויטמין D ו-NAFLD. אבחנת NAFLD נקבעה על-פי ביופסיה (4 מחקרים), בדיקת אולטרה-סאונד או CT (10 מחקרים) ואנזימי כבד (3 מחקרים). תשעה מחקרים סיפקו נתונים למטה-אנליזה כמותית. בהשוואה לביקורות, בחולים עם מחלת כבד שומני, שאינה על-רקע צריכת אלכוהול, רמות וויטמין D (25(OH)D) היו נמוכות ב-0.36 ננוגרם למ”ל עם סיכוי גבוה פי 1.26 לחסר וויטמין D (יחס סיכויים של 1.26).

החוקרים ממליצים להשלים מחקרים נוספים על-מנת לקבוע אם קיים קשר סיבתי בין ריכוז נמוך של הוויטמין ובין NAFLD וכן לבחון את ההשלכות התרפויטיות של הקשר הנ”ל.

Aliment Pharmacol Ther. 2013;38(3):246-254

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה