אורתופדיה-פיזיותרפיה

הפחתת סיכון לשברים למעלה משנה לאחר טיפול באקלסטה (J Clin Endocrinol Metab)

מתוצאות שני מחקרים רב-מרכזיים עולה כי עירוי יחיד של Zoledronic Acid (אקלסטה) הפחית את הסיכון לשברים למשך למעלה משנה.

החוקרים מניו-זילנד מסבירים כי ל-Zoledronate פעילות הרבה מעבר ל-12 חודשים. המשמעות היא כי במידה והחולים מאחרים לקבלת הזריקה השנתית שלהם, אין מקום לדאגה, בעוד שעם תרופות אחרות, צפויות היעלמות מהירה של השפעת הטיפול במידה ומפספסים את מועד הזריקה.

החוקרים התבססו על נתונים ממחקרי HORIZN-PFT ו-HORIZON-RFT במטרה לקבוע אם עירוי יחיד של Zoledronic Acid במינון 5 מ”ג מפחית את הסיכון לשברים במשך למעלה משנה.

פרוטוקולי המחקרים למעשה קראו לעירויים שנתיים של Zoledronic Acid או פלסבו. בסקירה הנוכחית התמקדו החוקים ב-1,367 חולים שקיבלו רק עירוי אחד, והשוו אותם אל מול חולים שקיבלו לפחות שלושה עירויים שנתיים.

החוקרים מדווחים כי בהשוואה לפלסבו, נרשמה עליה גדולה יותר ב-3.7% בצפיפות המינראלים של העצם בצוואר הירך, שלוש שנים לאחר מנה יחידה של Zoledronic Acid (בהשוואה ל-5.1% שלוש שנים לאחר העירוי הראשוני בחולים שקיבלו לפחות שלוש מנות טיפול). ההבדלים בין מתן עירוי יחיד ובין מתן מספר עירויים היו דומים לאחר שנה ושנתיים.

תוצאות צפיפות העצם היו דומות בהערכת המצב בירך כולה. לאחר שלוש שנים, ההבדלים בין הקבוצות עמדו על 3.8% בחולים שקיבלו רק עירוי אחד ו-6.2% באלו שקיבלו שלושה עירויים ומעלה.

צפיפות העצם בצוואר הירך ובירך כולה הייתה גבוהה יותר משמעותית בחולים שטופלו באקלסטה, בהשוואה לאלו שטופלו בפלסבו, בכל נקודות הזמן מתחילת המחקר, הן בקבוצת החולים שקיבלו מנה אחת והן באלו שקיבלו שלוש מנות טיפול.

השיפור הנ”ל בצפיפות המינראלים של העצם תורגם לירידה בשיעור השברים. שיעור השברים הקליניים ירד ב-32% בחולים שקיבלו עירוי יחיד וב-34% בחולים שקיבלו שלוש מנות טיפול, במהלך שלוש שנות המחקר. הירידה במהלך השנתיים האשונות עמדה על 36% עם עירוי יחיד ועל 34% עם מספר עירויים של התכשיר הפעיל. כל ההבדלים הללו היו מובהקים סטטיסטית.

החוקרים מוסיפים כי זוהתה יידה גדולה יותר בשיעור שברי החוליות הקליניים, בהשוואה לשברים לא-חולייתיים. נרשמה ירידה משמעותית של 68% בשיעור שברי חוליות חדשים בחולים שקיבלו עירוי יחיד של Zoledronic acid וירידה של 69% באלו שקיבלו לפחות שלושה עירויים.

עוד זוהתה ירידה של 44% ברמות PINP (Serum N-terminal Propeptide of type 1 Collagen) בקבוצת המטופלים בעירוי יחיד של Zoledronic Acid , בהשוואה לפלסבו (p=0.001), אך השפעה זו נטתה להיעלם לאחר שנתיים ושלוש שנים. בחולים שקיבלו שלושה עירויים שנתיים של Zoledronic Acid, הירידה ברמות PINP נותרה לאחר שנתיים ושלוש שנים.

לדברי החוקרים, אין הסכמה גורפת באשר למשך תקופת ההמתנה בטרם ניתן לתת עירוי נוסף של אקלסטה. בחולים עם אוסטיאופורוזיס משמעותי, מרבית הרופאים בוחרים במשטר המבוסס על המחקר המקורי, עם מתן 5 מ”ג כל שנה. עם זאת, בקרב מטופלים בטווח ארוך, רופאים רבים מגדילים כל הזמן את המרווח בין הזריקות, במטרה לשמור על אותה ירידה בספיגת העצם. ניתן להשיג זאת עם זריקות הניתנות כל 2-3 שנים.

J Clin Endocrinol Metab 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה